07 dec. 2015

Totul despre ANXIETATE. Cum ne tratam corect?

Despre anxietate putem spune ca este o reactie perfect normala si naturala a corpului la situatiile stresante prin care trece.

Starile de anxietate au menirea biologica de a ne tine treji in fata pericolului si de a ne mobiliza resursele si eforturile fizice, emotionale si psihice.

Fara starile de anxietate si fara frica, specia umana nu ar fi putut supravietui.

“Normalitatea” anxietatii se manifesta atunci cand intregul compus minte-corp se aduna pentru a rezolva orice provocare, de orice natura si pentru a se adapta schimbarilor.

Dar aceasta reactie fireasca imediata in fata unei greutati din viata ta devine ea insasi o problema si poarta numele de anxietate definita clinic in sine daca starea de alerta specifica anxietatii o ai permanent, adica si in situatiile in care nu ai avea motive.

Starea de alerta a corpului numita “lupta sau fugi” nu te paraseste nici cand iti e bine si cand totul e in regula in viata ta.

A te agita si a dramatiza o situatie care nu ar necesita asa de multe resurse emotionale, fizice si psihice din partea ta, trimite clar catre o tulburare anxioasa sau o anxietate acuta, ori cronica.

Cum se manifesta anxietatea?

Simptomele anxietatii includ: oboseala, ingrijorare constanta si incordare, reactii disproportionate la stimuli, episoade mai lungi sau mai scurte de depresie, tensiune musculara, insomnie, dureri abdominale, durere in cosul pieptului, puls marit sau neregulat, aritmii, transpiratie, cefalee, etc.

Pe scurt, o viata incordata, tensionata, in care tot ceea ce ti se intampla devine motiv de ingrijorare.

Tratamentul anxietatii

Pentru anxietate este nevoie de tratament psihoterapeutic personalizat, dar in primul rand de constientizarea ta ca esti o persoana anxioasa.

Apoi, ca aceste semnale pe care corpul ti le transmite nu vin de la o afectiune organica de cap, stomac, inima, intestine, ci sunt reactii ale tuturor acestor organe la tulburarea nervoasa din interiorul corpului tau cand gandurile negative de teama, alerta si ingrijorare care te stapanesc fara motiv ajung sa dezechilibreze sistemul nervos.

O solutie eficienta – Terapia Scurta Strategica

Terapia Scurta Strategicao solutie la care se recurge din ce in ce mai des, datorita eficientei dovedite in cazul anxietatii.

Folosirea unor tehnici specifice de sugestie, a paradoxurilor, a capcanelor de comunicare şi comportamentale, s-a dovedit a fi un instrumentar specific acestui tip de terapie, extreme de eficient pentru a rezolva rapid si concret problemele tulburarilor de anxietate.

In acest tip de terapie se induc pacientilor care sufera de anxietate “restructurari” şi “prescriptii de comportament” directe, indirecte sau paradoxale, capabile sa-l conduca prin experiente concrete la solutionarea rapida a problemelor de perceptie si de raportare la lume.

Terapia prin aceasta perspectiva devine un tip de duel intre terapeut şi pacient/i, in care terapeutul trebuie sa invinga rezistenta la schimbare pe care o are de obicei pacientul si persistenta in schema lui de perceptie a realitatii.

Invata tehnici de relaxare si ajutor in anxietate!

Una dintre cele mai inovatoare solutii terapeutice in terapia anxietatii si a atacurilor de panica este terapia virtuala.

Terapiile Virtuale asigura vindecare si ameliorare pentru cele mai diferite boli, prin intermediul tehnologiilor inovative bazate pe virtual reality.

Virtual Reality Therapy (VRT) se foloseste de aplicatii si programe de imersiune vizuala cu ajutorul mediilor create artificial pentru a oferi pacientului un mediu sigur si confortabil in care sa simuleze si sa retraiasca diferite experiente pentru a-si putea trata anumite afectiuni.

Nadia Gorduza – medic, psihoterapeut si business coach

In terapiile virtuale, persoanele sunt stimulate vizual, auditiv, uneori si kinestezic, insa in cadrul unei experiente controlate.

Procesul se desfasoara in prezenta medicului/psihoterapeutului, astfel incat sa se poata monitoriza evolutia reactiilor.

Urmatoarele 4 tehnici de relaxare pot fi invatate si perfectionate prin terapie virtuala si au cele mai multe dovezi stiintifice care le sustin. (Manzoni et all., 2005).

1.Trainingul autogenic

Folosit inca din anii 1930 este o tehnica foarte eficienta pentru relaxarea progresiva a muschilor. In zilele noastre este folosit chiar in terapia virtuala, unde pacientul este ghidat pas cu pas cum sa relaxeze fiecare muschi.

Pentru a va ajuta sa faceti acest lucru, aveti o mantra pe care o repetati in timp ce mergeti in jurul unor grupe importante de muschi: “bratul meu drept este foarte greu” si asa mai departe.

O a doua etapa implica inducerea unui sentiment de caldura in muschi. Odata ce se simt “grei” din prima etapa, urmeaza o alta mantra despre caldura: “bratul meu drept este foarte cald” si asa mai departe.

Alte etape implica calmarea inimii si a abdomenului si racirea fruntii in acelasi mod. Inca o data, veti observa ca totul se refera la mintea care urmeaza unui corp calm.

Ca si inainte, practicantii recomanda exercitiul zilnic, astfel incat sa va puteti relaxa din ce in ce mai repede.

Odata cu practica, simpla intentie de a incepe trainingul va fi suficienta pentru a determina corpul sa se relaxeze si sa se incalzeasca.

2.Relaxarea aplicata

Relaxarea aplicata se bazeaza pe relaxarea progresiva. In primul rand, veti invata sa va relaxati grupurile musculare unul dupa altul. Urmatoarea etapa este de a elimina faza de tensionare si de a va muta direct la relaxarea fiecarui muschi.

Inca o data, in cea mai mare parte este vorba despre mintea care urmeaza corpul.

3.Relaxarea progresiva

Cel mai frecvent studiat tip de terapie de relaxare ar putea sa va fie cunoscut. Acesta implica concentrarea mentala asupra grupurilor musculare din corpul vostru, mai intai tensionand apoi relaxandu-l pe fiecare.

Este simplu si odata cu practica devine mai usor sa observati cand deveniti anxiosi si muschii devin tensionati deoarece, ciudat, oamenii adesea nu observa primele semne fizice de anxietate.

Aceasa tehnica se bazeaza pe ideea ca mintea urmeaza corpul. Cand va relaxati corpul, mintea se curata si ea.

4.Meditatia

Are atat de multe beneficii diferite. Meditatia poate fi folosita in numeroase contexte. Exista cu siguranta dovezi ca aceasta poate functiona si pentru persoanele care sufera de anxietate.

Este nevoie sa fiti constienti de faptul ca meditatia este destul de dificila si ca rata abandonului este ridicata, potrivit studiilor care o investigheaza (Krisanaprakornkit et all., 2009).

Insa, pentru persoanele care o pot gestiona, rezultatele sunt adesea mai bune decat in cazul celorlalte tehnici (Manzoni et all., 2005).

Aceasta tehnica este mult mai activ legata de minte decat primele trei metode, reprezinta modul in care este concentrata atentia.

Tehnicile de relaxare prin terapie virtuala sunt, in acest moment, folosite din ce in ce mai des si cu rezultate extraordinare pentru a trata anxietatea.


Dr. Nadia Gorduza este singurul psihoterapeut si trainer din Romania specializat in Terapie prin Realitate Virtuala pentru Fobii si Adictii.

Date de contact pentru centrul ID THERAPY  Bespoke Treatment Center
Telefon: +4 0751 202 272
Email: office[at]idtherapy.ro
Adresa: Strada Naum Ramniceanu, nr. 23, ap. 1, Sector 1, Bucuresti, Romania

 

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *