03 mai 2019

Tehnici de comunicare asertiva

Atat pe plan personal, cat si la locul de munca este important sa dezvoltam abilitati de comunicare asertiva pentru a stabili relatii sanatoase. O comunicare asertiva reprezinta o exprimare a nevoilor proprii intr-un mod ferm, echitabil si empatic fata de cei din jur.

Desi in literatura de specialitate exista o multitudine de tehnici folositoare pentru imbunatatirea comunicarii si pentru dezvoltarea unei comunicari asertive, specialistii au realizat un rezumat al celor mai eficiente si des utilizate tehnici.

Iata care sunt tehnicile de comunicare asertiva si cum le puteti utiliza

  1. Utilizati pronumele “Eu” in propozitii:

Spuneti “ Eu vreau”, “ Eu am nevoie”, “Eu simt” pentru a transmite afirmatii de baza, dar si pentru a va exprima punctul de vedere intr-un mod ferm.

Spre exemplu: “Eu cred ca trebuie sa introducem in negociere o a treia persoana pentru a media aceasta neintelegere”.

  1. Utilizati empatia:

Intotdeauna incercati sa identificati si sa intelegeti cum vad ceilalti situatia. Dupa ce ati luat in considerare si punctul de vedere al celeilalte persoane, exprimati ceea ce aveti nevoie de la ea ajutandu-va de propozitiile ferme ce contin pronumele “Eu”.

De exemplu: "Eu inteleg foarte bine ca ai dificultati in a lucra cu colega ta, dar acest proiect trebuie sa fie finalizat pana vineri. Haide sa ne asezam si sa gasim un plan impreuna”.

  1. Escaladare:

Daca primele dumneavoastra incercari de a avea o comunicare asertiva nu au functionat cu succes, inseamna ca trebuie sa mai faceti un pas in plus. Asta inseamna ca trebuie sa deveniti si mai ferm in exprimare (cu respect si politete) cu persoana careia ii cereti ajutorul, putand sa ii spuneti care ar fi urmatorul pas daca nevoia inca nu va este satisfacuta.

Spre exemplu: “Aceasta este a treia oara intr-o saptamana cand am avut o discutie cu tine despre intarziatul la birou. Daca mai intarzii luna aceasta, voi activa protocolul disciplinar”.

Cu toate acestea, este posibil ca nici dupa aceasta utlima discutie persoana sa nu respecte regulile de la locul de munca. In acest caz, puteti gasi masuri formale pentru a rezolva problema (luati legatura cu departamentul de resurse umane). 

  1. Cereti timp de gandire:

In anumite situatii ne este greu sa exprimam in cuvinte ceea ce simtim. Uneori situatia poate fi prea emotionala sau poate inca nu stiti exact ce va doriti in acel moment.

Nu este nimic rau in acest lucru. Puteti sa cereti cateva minute sau ore de gandire asupra situatiei. Este mai bine sa fiti cinstit si sa va exprimati mai tarziu gandurile intr-un mod asertiv.

  1. Utilizati expresii verbale adecvate:

Incercati sa utilizati in conversatie verbe definite si empatice. Acest lucru va va ajuta sa transmiteti un mesaj clar, fara a-l face pe interlocutor sa fie confuz si sa nu primeasca mesajul intr-un mod corespunzator.

Spre exemplu, utilizati expresii precum: “voi merge” in loc de “ar trebui sa merg” sau “vreau sa” in loc de “as cam vrea sa, as avea nevoie sa”.

  1. Repetati mesajul pe care vreti sa il tra...

Articolul integral poate fi vizualizat doar de abonatii la newsletter.

Esti deja abonat? Introdu adresa de email in campul de mai jos pentru verificare.


Nu esti deja abonat?

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *