„Dating-ul online” este estimat a fi un business in valoare de 2 miliarde de dolari, iar 1 din 10 persoane din Statele Unite ale Americii raporteaza ca a folosit un site de intalniri online sau o aplicatie mobila si un sfert afirma ca si-a gasit un partener sau chiar s-a casatorit in urma dating-ului online.
Studiile arata ca pentru unii, acest tip de intalniri functioneaza, dar pentru altii nu, iar diferenta dintre cele doua categorii este data de asteptarile pe care persoanele le au atunci cand se implica in cautarea unui partener online.
Anumite dinamici pe care le vedem in relatiile noastre online au fost explicate prin prisma unor teorii psihologice traditionale:
Spre exemplu, daca vorbim de rolul perceptiei, ce reprezinta procesul prin care sortam si intelegem informatiile senzoriale (gust, miros, auz, atingere, vaz), in lumea online nu putem utiliza toate aceste simturi, ci ne folosim de unul singur – vizual. Astfel, capacitatea noastra de a percepe lumea inconjuratoare devine mai saracacioasa. De asemenea, suntem limitati chiar si in ceea ce priveste perceptia vizuala, deoarece nu avem acces si la comunicarea non-verbala.
Pe de alta parte, dezavantajul major al relatiilor online este inexistenta limbajului corporal care ar putea fi citit. Un studiu arata ca 93% din comunicare este prin mijloace non-verbale (inclusiv limbajul corpului) si doar 7% comunicare verbala propriu-zisa.
Cat este de reala relatia online?
Cand ne gandim la relatiile noastre online si la cat de „reale” sunt acestea, trebuie sa ne intrebam in ce masura avem incredere in informatiile perceptuale foarte limitate receptionate de la cealalta persoana.
Cine e in fata ecranului si cine e in spatele lui? Stim cu adevarat daca echipamentul nostru perceptual ne-a dat informatii false? Cine suntem noi pe Internet? Suntem autentici? Aratam toate aspectele personajului si personalitatii noastre sau doar parti? Ceilalti interpreteaza ceea ce prezentam in felul in care am dori sau exista multe neintelegeri despre ceea ce suntem? Ce putem cu adevarat sa intelegem despre cineva din ceea ce scrie pe Internet?
Specialistii au stabilit cateva avantaje si cateva dezavantaje ale intalnirilor online:
Avantajele dating-ului online pot fi urmatoarele:
- Mai multe oportunitati de gasire a potentialilor parteneri
- Un mod relativ sigur de a initia contact
- Posibilitatea ca unele site-uri sa filtreze anumite persoane ce nu s-ar potrivi cu noi in general
- Avem o viziune mai clara asupra gandurilor noastre si asupra ideilor, avand in vedere ca le scriem
- Putem fi asa cum vrem sa fim si cine vrem sa fim, scapand de limitarile realitatii
- Daca nu avem incredere prea multa in noi, e posibil sa fim mai increzatori in spatele device-ului
- Putem sa editam sau sa stergem anumite lucruri pe care le-am spus si ne putem calcula mai bine cuvintele
Care sunt dezavantajele intalnirilor online?
- Posibilitatea de a obiectifica potentialii parteneri si imposibilitatea de a ne implica intr-o relatie cu acestia
- Existenta unor variante prea multe si decizia devine mult mai greu de luat
- Evitarea intalnirilor fata in fata si interpretarea eronata a unor mesaje primite online, ceea ce va duce la refuzarea intalnirilor
- Daca suntem o persoana extrem de expresiva, folosim gesturi, limbajul corpului, iar aceste optiuni nu mai pot fi valabile si in mediul online si ar putea reprezenta un dezavantaj
- Putem fi mai vulnerabili, nu exista indicii fizice ce ar putea sa ne atentioneze
- Multe persoane sunt mult mai bune in a se exprima in mod verbal, iar modalitatea scrisa ar putea reprezenta un dezavantaj
Despre aplicatiile de dating online
Daca ne referim la aplicatiile de dating online, precum Tinder sau Bumble, obtinerea unei potriviri cu cineva, adica a unui „match”, asa cum este el numit in aplicatie, poate veni la pachet cu adrenalina, asta din cauza acelor caracteristici asemanatoare cu ale unui joc video. Scopul acestui lucru este de a ne face sa ne simtim ca si cum am fi castigat ceva, iar premiile imprevizibile oferite de aplicatie pot motiva utilizatorul in a continua experienta.
Studiile arata ca, de fapt, primul motiv pentru care oamenii folosesc aplicatiile de dating este divertismentul, iar cautarea unui partener este de abia pe locul patru in clasament.
Psihologul Adam Atler afirma ca acest proces de comparare a aplicatiilor de intalniri online cu jocurile video se numeste gamificare si profita de zonele de recompense din creierul nostru. Pe multe aplicatii de dating, potrivirea cu cineva are ca rezultat culori luminoase, zgomote optimiste si poate chiar lumini orbitoare, la fel ca atunci cand joci un „slot machine”, masina iti va spune cand ai castigat cu clopotei si lumini intermitente.
Cercetarea psihologica dezvaluie cine sunt persoanele care utilizeaza dating-ul online si de ce, ce strategii functioneaza si descopera anumite dinamici in relatiile online:
-
Despre sociabilitate si stima de sine
Se pare ca persoanele care sunt mai sociabile au mai multe sanse sa utilizeze serviciile de dating pe Internet decat cele care sunt mai putin sociabile. Aceasta constatare provoaca mitul conform caruia cei care utilizeaza dating-ul online sunt persoane anxioase social si introvertite.
De asemenea, cei cu stima de sine crescuta vor fi confortabili in a se prezenta la o multime de oameni anonimi, in timp ce persoanele cu stima de sine scazuta vor experimenta un nivel ridicat de stres, doar la gandul de a se dezvalui si promova pe Internet.
Persoanele mai putin increzatoare ar putea sa evite publicarea propriilor valori si principii pe Internet altor persoane. Pentru a reduce astfel de sentimente negative si pentru a-si proteja propria valoare, cei cu stima de sine scazuta vor adopta strategii de evitare si se vor distanta de serviciile de dating pe Internet.
-
Despre motivatie
Motivele oamenilor pentru dating-ul online sunt numeroase si diferite, implicand de obicei un eveniment declansator, spre exemplu o despartire, dar in general specialistii au descoperit ca motivatiile oamenilor sunt mai putin individuale si mai mult sociale si practice. Oamenii nu folosesc dating-ul online pentru ca sunt timizi, ci pentru ca s-au mutat intr-un oras nou, lucreaza ore indelungate sau nu au timp sa intalneasca pe nimeni nou.
-
Despre minciunile online
Studiile arata ca 94% dintre persoanele utilizatoare de aplicatii online de dating neaga existenta unor alterari in descrierea profilului online. Cu toate acestea, un studiu a analizat 80 de persoane utilizatoare de aplicatii de dating online, le-a masurat greutatea, inaltimea si le-a aflat varsta reala din permisul auto si a descoperit ca noua din zece au mintit in legatura cu acestea pe Internet.
Cea mai frecventa minciuna a fost legata de greutate, aceasta fiind minimizata in majoritatea cazurilor cu 5% fata de greutatea reala. Se pare ca in ceea ce priveste varsta si inaltimea, participantii la studiu au fost putin mai sinceri. Femeile au fost cele care si-au alterat greutatea in mediul online, in timp ce mai multi barbati si-au modificat inaltimea.
-
Despre similaritati si diversitate
Un studiu realizat de Fiore si Donath pe 65.000 de parteneri online au descoperit ca acestia au luat in calcul similaritatile dintre ei atunci cand au decis cu cine sa interactioneze online. In acest sens, dating-ul online nu este diferit de dating-ul offline. In medie, oamenii cauta pe cineva la fel ca ei insisi. In acest sens, exista acum multe site-uri de matrimoniale destinate unor demografii mai restranse, cum ar fi fanii sportului sau cei cu conditii medicale speciale.
Pe de alta parte, pentru a examina diversitatea intalnirilor pe Internet, un studiu a cuprins 2670 de cupluri din Regatul Unit, Australia si Spania. Se pare ca cei ce aveau o relatie online aveau mai multe diferente in ceea ce priveste varsta si mediul educational in comparatie cu cei care se intalneau in moduri mai traditionale.
Intalnirile pe Internet, prin natura lor, incurajeaza diversitatea. Autorii sustin ca acest tip de intalniri ar putea schimba perceptia asupra casatoriei prin reunirea unor tipuri de oameni care nu s-ar fi intalnit niciodata anterior.
-
Dezavaluire totala sau partiala?
Intr-un studiu de dating online, au fost gasite dovezi ca exprimarea unei emotionalitati mai intense, de exemplu folosind cuvinte precum „incantat” si „minunat”, a facut o impresie mai buna atat pentru barbati, cat si pentru femei. Acest studiu a analizat, de asemenea, impactul dezvaluirii de sine aratand ca oamenii, in general, au preferat niveluri relativ scazute de auto-dezvaluire pe Internet.
Majoritatea persoanelor se angajeaza in dating-ul online pentru a avea ca scop final intalnirea offline si, eventual, implicarea intr-o relatie de lunga durata mai apoi. De multe ori, aceste “intalniri online” sunt vazute ca un fel de screening al potentialului partener. Acest proces de analiza se finalizeaza odata cu prima intalnire, cea din mediul offline, cand se va lua si decizia finala: Este aceasta persoana asa cum s-a prezentat pe Internet? Daca da, exista compatibilitate si chimie?
Numai dupa aceste etape incepe cunoasterea autentica reciproca.
Nadia Gorduza, Medic Psihoterapeut, Certified Gottman Couple Terapist & Trainer
Date de contact pentru centrul ID THERAPY Bespoke Treatment Center
WhatsApp: +4 0751 202 272; Email: office[at]idtherapy.ro
Adresa: Strada Naum Ramniceanu, nr. 23, ap. 1, Sector 1, Bucuresti, Romania