19 Aug 2016

Remediu pentru somnul pierdut din cauza device-urilor electronice

Smartphone-urile si tabletele folosite seara inainte de culcare, pot perturba somnul si crea probleme de sanatate, in general, dar exista o solutie rapida.

Cercetatorii au descoperit ca o lumina adecvata pe timpul zilei poate combate efectul produs de device-urile electronice.

Cercetatorii de la Uppsala University din Suedia au observat faptul ca cei care citesc seara de pe un iPad, spre exemplu, au dormit foarte bine, atata timp cat au fost expusi la lumina calda naturala pe parcursul zilei.

Frida Rangtell, autoarea studiului, spune:

„Descoperirea noastra principala a fost ca, atata timp cat participantii au fost expusi la lumina pe timpul zilei, folosirea tabletei cu lumina rece, chiar si pentru doua ore, in timpul noptii, nu le-a afectat somnul.”

Se crede ca lumina albastra a tabletelor, e-reader sau smartphone este cauza somnului problematic.

Cercetari anterioare au sustinut ca folosirea acestor device-uri inainte de culcare perturba somnul:

„Cand oamenii citesc pe iPad (inainte de culcare) se simt mai putin somnorosi, petrec mai putin timp revitalizand somnul REM si corpul lor produce mai putina melatonina – hormon de inducere a somnului.

Dupa opt ore de somn, cititorii pe iPad erau mai putin alerti si se simteau mai somnorosi.”

Device-urile se pare ca intrerup ritmurile circadiane normale ale corpului.

Pentru noua cercetare, 14 persoane au citit pe iPad sau carti clasice, intre orele 9-11 inainte de culcare.

Dr Christian Benedict, autor al studiului, mentioneaza:

„Rezultatele noastre sugereaza faptul ca expunerea la lumina zilei, ceea ce inseamna activitati in aer liber sau patrunderea luminii in birouri, poate ajuta la combaterea somnului perturbat asociat cu stimularea luminii bleu din timpul noptii.

Chiar daca nu a fost examinat in studiul nostru, trebuie retinut faptul ca utilizarea device-urilor electronice pentru verificarea e-mail-urilor de la munca sau a conturilor de pe retelele sociale inainte de culcare, poate duce de asemenea la perturbarea somnului, ca rezultat al stimulilor emotionali.”

O alternativa ar fi, desigur, citirea cartilor clasice, de hartie, si evitarea device-urilor electronice.

Studiul a fost publicat in jurnalul Sleep Medicine(Rangtell et Al. 2016)

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *