10 mai 2019

Totul despre psihoterapia cognitiv-comportamentala. Sa ne intelegem mai bine gandurile, emotiile si comportamentele!

Terapia cognitiv-comportamentala (CBT) a devenit una dintre principalele abordari ale psihoterapiei datorita suportului stiintific puternic de care se bucura si termenului de tratament rapid.

Terapia cognitiv-comportamentala se bazeaza pe ideea conform careia gandurile, emotiile si comportamentele noastre sunt intr-o interactiune continua si se influenteaza unele pe altele. Modul prin care interpretam sau ne gandim la o anumita situatie determina emotia pe care o avem despre acea situatie, ceea ce va determina comportamentul nostru in acea situatie.

Iata un exemplu!

Functionarea modelului CBT poate fi exemplificata cu usurinta atunci cand doua persoane se intalnesc cu aceeasi situatie:

Sorin si Mihai au obtinut amandoi rezultate slabe la examenul de matematica. 

Ce gandeste Sorin?

“Daca as fi fost destept, as fi trecut examenul. Sunt prost.”

Ce gandeste Mihai?

“Am subestimat acest examen. Nu am invatat destul.”

Ce simte Sorin?

Este deprimat si neincrezator in viitoarele rezultate la examene.

Ce simte Mihai?

Este dezamagit, dar are incredere ca va avea rezultate bune la urmatoarele examene.

Care este comportamentul lui Sorin?

Sorin dezvolta o parere negativa despre el insusi si nu isi ajusteaza modalitatea de invatare pentru urmatorul examen la matematica, deoarece considera ca el insusi este problema (este incapabil) si nu cat a invatat.

Care este comportamentul lui Mihai?

Mihai isi face un plan sa invete mai mult pentru urmatorul examen. Stima lui de sine nu este afectata.

Ce spune modelul cognitiv-comportamental despre ganduri, emotii si comportament?

  1. Gandurile

Creierul nostru utilizeaza constant gandirea pentru a face interpretari despre lumea inconjuratoare. Cand vedem ceva, cand simtim sau mirosim, gandirea ne va ajuta sa recunoastem obiectele inconjuratoare.

O parte a gandirii implica sa facem asumptii despre situatiile in care ne aflam. Spre exemplu, daca vedem un strain ce trece pe langa noi cu un obiect ascutit, nu stim daca este periculos, dar putem sa presupunem ca ne aflam in pericol. Aceste indicii ne ajuta in supravietuire.

Cu toate acestea, in anumite situatii, aceste presupuneri pot fi destul de inselatoare. Spre exemplu, unele persoane pot presupune ca toti oamenii ce trec pe langa ele sunt periculosi, chiar si atunci cand nu exista nicio dovada concreta a acestui lucru. In principiu, persoanele ce sufera de depresie sau anxietate tind sa aiba mai multe ganduri negative nefondate fata de o situatie. Aceste ganduri sunt numite credinte irationale.

Si pentru ca in viata de zi cu zi ne intalnim cu foarte multe situatii si cu multa informatie, putem sa acordam atentie doar unui mic procent din gandurile noastre, majoritatea devenind automate. Terapia cognitiv-comportamentala le denumeste ganduri automate. Cand un gand este automat, nu suntem capabili sa ii punem la indoiala credibilitatea pentru ca nici macar nu stim ca el exista. Cateodata, cand un gand este automat si irational putem avea parte de emotii negative fara sa stim de ce.

  1. Emotiile

Ca rezultat al gandurilor pe care le avem fata de o situatie, apar emotiile.

Iata un exemplu!

Maria si Ana merg pe o strada aglomerata si observa ca o persoana se uita la ele si se indreapta catre ele.

Gandul Mariei: “Acest om pare ca s-a pierdut. Cred ca are nevoie de niste indicatii”

Gandul Anei: “De ce vine catre noi acest om? Ce vrea? Sigur pune la cale ceva”

Emotia Mariei: Fericita/Prietenoasa

Emotia Anei: Speriata/Agitata

Cand experimentam emotii, corpul nostru sufera cateva schimbari fiziologice. Spre exemplu, cand ne este frica, corpul intra in raspunsul de “lupta sau fuga” ce include cresterea ritmului cardiac, transpiratie, incordarea muschilor.

De obicei, emotiile trec neobservate (in special cand ele nu sunt intense). Cu toate acestea, ele tot au un impact asupra gandurilor si comportamentelor noastre.

...

Articolul integral poate fi vizualizat doar de abonatii la newsletter.

Esti deja abonat? Introdu adresa de email in campul de mai jos pentru verificare.


Nu esti deja abonat?

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *