08 mai 2019

Ce este psihologia pozitiva si care sunt strategiile propuse de aceasta pentru a fi mai fericiti?

Ce este psihologia pozitiva?

Psihologia pozitiva este stiinta ce se ocupa de studierea aspectelor pozitive ale vietii umane, precum fericire, well-being, dezvoltare personala, prosperitate.

Domeniul psihologiei pozitive s-a dezvoltat recent, la inceputul anilor 2000 si il are in frunte ca fondator pe psihologul Martin Seligman.

Acesta, impreuna cu o echipa din cadrul Asociatiei Psihologilor Americani, si-a propus sa redezvolte interesul pentru caracteristicile ce ii fac pe indivizi sa se dezvolte armonios si prosper si sa isi focalizeze atentia asupra promovarii sanatatii mintale, care dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial era orientata cu precadere catre psihopatologie si tratarea ei.

Definitia psihologiei pozitive adusa de Seligman este urmatoarea:

Psihologia pozitiva este studiul stiintific asupra functionarii optime a individului, si isi propune sa identifice si sa promoveze factorii ce ii permit individului si comunitatilor sa prospere (Seligman, 2000).

Cu alte cuvinte, specialistii din domeniul psihologiei pozitive incearca sa inteleaga prin ce mijloace pot oamenii sa aiba vieti fericite, sanatoase si implinite. Identificarea acestor mijloace, promovarea lor si punerea acestora in aplicare ar ajuta oamenii si comunitatile sa se dezvolte armonios si sa evite problemele mintale.

Din acest punct de vedere, psihologia pozitiva difera de psihopatologie, cea din urma centrandu-se pe problemele mintale, pe identificarea lor si tratarea lor.

Dimensiunile de baza ale fericirii

Cercetatorii din domeniul psihologiei pozitive considera ca fericirea poate fi impartita in trei dimensiuni ce pot fi imbunatatite, contribuind la dezvoltarea well-being-ului unei persoane:

  1. “Viata placuta”( Pleasant life) - Aceasta prima dimensiune se refera la o viata plina de emotii pozitive. Presupune a avea emotii pozitive in prezent, legate de trecut si asteptari pozitive pentru viitor. Imbunatatirea acestei dimensiuni presupune experimentarea placerii si invatarea anumitor abilitati de mentinere a emotiilor pozitive.
  2. “Viata buna” (eg. Good Life) - Aceasta dimensiune se refera la a avea o perspectiva pozitiva asupra sarcinilor vietii de zi cu zi, precum cele de la locul de munca sau cele de acasa. Aceasta dimensiune cuprinde starea de “flow”, adica a fi provocati de responsabilitati si sarcini ce trebuie rezolvate, dar a putea fi atat de conectati in ceea ce facem, incat timpul se dilata si nu ne simtim deloc acaparati.
  3. “Viata cu sens” (eg. Meaningful Life) - Sa reusim sa avem un sens in viata si sa ne folosim punctele forte pentru obiective marete. Fericirea rezultata dintr-o viata cu sens este profunda, bogata si rezilienta.

Pentru a avea un nivel crescut al starii de bine nu este nevoie sa excelam in toate cele trei categorii. Spre exemplu, o persoana poate sa nu para extrem de fericita in exterior, dar poate simti un sentiment de multumire interioara, deoarece si-a dezvoltat un sens in viata.

Utilizarea psihologiei pozitive in psihoterapie

Psihologia pozitiva schimba perspectiva tratamentului psihoterapeutic.

Tratamentul psihoterapeutic cu ajutorul psihologiei pozitive se focalizeaza pe cresterea fericirii si a well-being-ului si nu pe reducerea stresului, spre exemplu. Cu alte cuvinte, dezvoltam aspectele pozitive ale vietii noastre, in loc sa le reducem pe cele negative. Daca cele pozitive sunt crescute, vor disparea ulterior si cele mai putin placute.

Tratamentul cu ajutorul psihologiei pozitive nu inlocuieste psihoterapia traditionala, insa este un supliment valoros acesteia.

Iata cateva strategii utile de crestere a fericirii cu ajutorul psihologiei pozitive!

  1. Jurnal de recunostinta

In general, avem tendinta sa ne centram mai mult pe experientele negative decat pe cele pozitive. Spre exemplu, daca primim o evaluare negativa la locul de munca sau daca nu raspundem corect la o intrebare a unui examen, ne vom concentra mai mult pe aceste aspecte, chiar daca 95% din feedback este pozitiv. Acest exemplu poate fi generalizat la mai multe aspecte din viata de zi cu zi.

Un jurnal al recunostintei ne va forta sa punem pe foaie experientele pozitive, reusind sa constientizam, de fapt, care este ...

Articolul integral poate fi vizualizat doar de abonatii la newsletter.

Esti deja abonat? Introdu adresa de email in campul de mai jos pentru verificare.


Nu esti deja abonat?

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *