16 iul. 2019

Sunt interventiile de tip mindfulness eficiente pentru imbunatatirea sanatatii mintale si a starii de bine psihologice?

Probabil ca ati auzit din ce in ce mai des de „Mindfulness”, dar care sunt beneficiile si cum exact, practicarea minfulness-ului ne aduce beneficii?

Care sunt beneficiile mindfulness si care sunt interventiile de tip mindfulness?

Interventiile de tip mindfulness sunt abordari terapeutice asupra sanatatii mintale/bunastarii care integreaza esenta traditionalei tehnici mindfulness cu o noua structura clinica si psihologica. Mindfulness-ul are ca scop cultivarea cresterii constientizarii fiind axat intentionat pe gandurile, sentimentele, senzatiile corporale si mediul extern, fara a judeca aceste lucruri.

Exista cercetari din ce in ce mai multe care demonstreaza eficacitatea interventiilor de tip mindfulness pentru sanatatea fizica si mintala cu rezultate pozitive si in cazurile clientilor sanatosi si in cazul celor cu tulburari.

Cele mai puternice si bine stablite interventii de tip mindfulness sunt cele de reducere a stresului si terapia cognitiva de tip mindfulness.

Ambele au demonstrat ca induc un numar ridicat de beneficii psihologice cum ar fi reducerea stresului si anxietatii, reducerea simptomatologiei depresive, mai multe mecanisme pozitive de adaptare si cresterea calitatii vietii.

Iata cum ne ajuta interventiile de tip mindfulness in cresterea bunastarii noastre psihologice!

Ne ajuta sa invatam sa fim mai putin obsedati de trecut si viitor

Studiul lui Killingsworth si Gillbert de la Harvard din anul 2010 a concluzionat ca 47% din timpul zile, nu traim in prezent si mintile noastre cutreiera altundeva. Conform cercetarii acestora, cand mintea cutreiera in alte parti, experimentam mult mai multe momente de nefericire, deoarece aceasta se indreapta mereu catre problemele noastre personale si urmarile acestora.

Minfulness-ul este o practica prin care incercam constient sa traim in prezent, si sa ne bucuram de fiecare moment. Atat cat se poate, incercam sa ne trezim la realitate cand avem parte de o obsesie pentru ceva ce s-a intamplat in trecut sau cand ne ingrijoram de ceva nesigur din viitor. Mintile noastre vor merge in acel loc din nou, este normal, asta face mintea. Practicarea prin mindfulness a scaparii de acest tip de ganduri ar duce la mai putin timp pierdut gandindu-ne la lucruri probabile si nu posibile neaparat.

Ne ajuta sa devenim observatorii gandurilor

Acest concept este greu de inteles la inceput. Consta in observarea gandurilor cand acestea apar, dar si intelegerea emotiilor si senzatiilor ce ne produc aceste ganduri. Nu incercam sa trecem peste ele cu forta, nu adaugam nimic la aceste ganduri si nu incercam sa le suprimam.

Cu cat meditam mai mult asupra lor, cu atat devenim mai buni la a observa gandurile interne si procesele care apar in timpul lor, descoperind tiparul lor.

Facand un pas in spate si observand gandurile ca ceea ce sunt ele de fapt, fara sa adaugam nimic narativului sau sa incercam sa le impingem in afara, ne familiarizam cu modurile in care contribuim involuntar conflictului nostru intern.

Meditatia ne poate ajuta sa recunoastem scanteia dinaintea flacarii. Ceea ce interventiile prin mindfulness au reusit sa faca este sa reduca frecventa gandurilor automate negative si sa imbunatateasca abilitatea de a putea trece peste aceste ganduri.

Cercetarile au demonstrat ca procesul de autoobservare reprezinta o cale eficienta de a combate ruminarea, anxietatea, ingrijorarea, frica si nervozitatea. Cand stam pentru un minut si ne analizam mintea, fara a incarca gandurile, puterea lor scade. In plus, cercetarile au descoperit ca mecanismele minfulness ne ajuta sa facem fata eficient la dizolvarea gandurilor negative mult mai bine decat strategiile de suprimare.

Articolul integral poate fi vizualizat doar de abonatii la newsletter.

Esti deja abonat? Introdu adresa de email in campul de mai jos pentru verificare.


Nu esti deja abonat?

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *