03 apr. 2019

Despre imaginea promovata pe site-urile de socializare si obiectificarea sinelui

Ce inseamna obiectificarea sinelui?

Social media ne ofera in ziua de astazi nenumarate oportunitati de a descrie in cuvinte sau prin intermediul pozelor atributele noastre fizice.

Pe site-urile online de dating, potentialii parteneri romantici au posibilitatea sa evalueze ceea ce spunem despre personalitatea, interesele si istoria noastra personala, dar este foarte probabil ca ei sa decida daca urmeaza sau nu sa ne contacteze pe baza imaginii de profil.

Chiar si angajatorii care cauta prin bazele de date on-line de ocupare a fortei de munca pot face hotarari rapide cu privire la posibilitatea de a ne intervieva sau nu pe baza aspectului facial sau inaltimii si greutatii noastre.

In acest context, devine aproape imposibil sa nu ne gandim la noi prin prisma imaginii exterioare pe care o proiectam pentru telespectatorii online.

Chiar daca nu incercati sa va promovati cu intentie intr-unul din mediile online, atunci cand postati imagini pe Facebook sau Instagram, va plasati automat  pe modul de „afisaj vizual”. Procedand astfel, puteti incerca sa va imaginati ce gandeste publicul dumneavoastra despre dumneavoastra. Alegerea de a posta o fotografie intr-un costum office sau intr-un costum de baie ridica problema modului in care ceilalti vor raspunde imaginii dumneavoastra exterioare afisate.

Asa cum arata studiile, impartasirea imaginilor personale pe social media in diverse ipostaze poate duce la amenintari semnificative atat pentru relatiile viitoare si oportunitatile in cariera, cat si asupra sanatatii propriei imagini de sine corporale.

Nenumaratele cercetari in domeniu arata ca relatia pe care o tanara o are cu corpul ei poate avea efecte puternice pe tot parcursul vietii. Modul in care o femeie isi vede si isi simte corpul este adesea afectat de obiectificarea sinelui si de evaluarea imaginii corpului, pe care media o promoveaza prin comparatie sociala.

Ce reprezinta procesul de obiectificare?

In psihologie, obiectificarea se refera la tendinta de a trata un individ nu ca pe o persoana cu emotii si ganduri, ci ca pe o fiinta carnala sau ca pe un "obiect".

O perspectiva in acest sens ar fi una care subliniaza sexualitatea persoanei, de obicei prin afisarea unei cantitati echitabile de piele. In majoritatea cazurilor, obiectificarea se refera la portretizarea unui corp de femeie semi-imbracat, menit sa sublinieze sexualitatea ei.

Istoric vorbind, termenul de obiectificare este o notiune centrala in teoria feminista, fiind vazut de catre curentul feminist ca un proces prin care o persoana (de cele mai multe ori, femeie), este vazuta si tratata ca pe un obiect. Obiectificarea, conform teoriei feministe reprezinta negarea autonomiei si subiectivitatii. Scriitoarele feministe Andrea Dworkin (1981) si Catherine McKinnon (1989) vedeau obiectificarea sinelui ca si rezultat direct al consumului de pornografie de catre barbati si a ratei violului din societate.

La ce se refera obiectificarea sinelui?

Teoria obiectificarii face referire la faptul ca femeile si fetele sunt programate cultural sa internalizeze perspectiva unui obervator extern strain ca si principala opinie asupra sinelui lor fizic, acest fenomen fiind cunoscut sub numele de obiectificare a sinelui.  

In anul 1997, Fredrickson si Roberts identificau obiectificarea sinelui ca fiind consecinta psihologica primara asupra femeilor si fetelor ca urmare a existentei lor intr-o lume in care acestea sunt supuse obiectificarii sexuale in viata de zi cu zi prin contactul cu media.

Social media afiseaza in mod cronic si pervaziv imaginile care descriu femeile ca obiecte. Pentru ca invatam din ceea ce vedem, expunerea la astfel de imagini in mod natural ne invata sa ne concentram mai degraba pe aspect, decat pe caracter si mai degraba pe corp, decat pe ceea ce suntem ca persoana.

Comportamentele de obiectificare a sinelui pot fi: privit excesiv in oglinda, selfie-uri frecvente, autocritica fata de propria infatisare, compararea frecventa cu imagini din social media.

Obiectificarea sinelui a fost asociata cu multe efecte psihologice negative, precum nivel scazut al stimei de sine, depresie, anxietate, imagine corporala negativa si, nu in ultimul rand, tulburari alimentare.

Intr-o societate in care modelele de femei semi-imbracate sunt pretutindeni, stima de sine devine dependenta de modul in care femeile isi arata partile corpului si nu primeaza alte calitati ce tin de personalitate - inteligenta, empatia, bunatatea.

Obiectificarea sinelui pe site-urile social media

Site-urile sociale au devenit o parte integranta a vietii cotidiene a multor persoane si o metoda standard de gestionare si construire a prezentarii de sine. Multi utilizatori aleg sa-si constru...

Articolul integral poate fi vizualizat doar de abonatii la newsletter.

Esti deja abonat? Introdu adresa de email in campul de mai jos pentru verificare.


Nu esti deja abonat?

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *