10 iul. 2018

Cum evaluezi eficienta psihoterapiei? Cand stii ca ai terminat?

Exista dovezi semnificative care arata eficienta psihoterapiei. Unii oameni se intreaba de ce nu pot vorbi despre problemele lor doar cu membrii familiei sau cu prietenii. Psihologii ofera mai mult decat un loc in care sa te descarci. Acestia au in spate ani de instruire si experienta si ii ajuta pe oameni sa-si imbunatateasca viata.

Sute de studii au descoperit ca psihoterapia ii ajuta pe oameni sa faca schimbari pozitive in viata lor.

Concluziile acestor studii arata ca aproximativ 75% dintre persoanele care apeleaza la psihoterapie prezinta imbunatatiri. Alte concluzii arata ca persoana care se angajeaza in procesul psihoterapeutic este mai bine la sfarsitul tratamentului decat 80% dintre cei care nu primesc deloc tratament.

Tratamentul de succes este rezultatul a trei factori care lucreaza impreuna:

  • Tratamentul bazat pe dovezi, care este potrivit pentru problema ta
  • Expertiza clinica a psihologului
  • Caracteristicile personale, valorile, cultura si preferintele tale

Cand oamenii incep sesiunile de psihoterapie, de multe ori simt ca suferinta lor nu se va termina niciodata. Insa psihoterapia ii ajuta sa inteleaga ca pot face ceva pentru a-si imbunatati situatia. Acest lucru conduce la schimbari care sporesc comportamentele sanatoase, imbunatatesc relatiile, oamenii isi exprima mai bine emotiile, se descurca mai bine la locul de munca sau la scoala si gandesc pozitiv.

Ce se intampla daca eficienta psihoterapiei este scazuta?

Cand ai inceput psihoterapia, psihologul tau probabil a lucrat impreuna cu tine pentru a dezvolta anumite obiective si un timp stabilit pentru tratament. Pe masura ce trece timpul, ar trebui sa te intrebi daca acesta pare sa te inteleaga, daca planul de tratament are sens si daca simti ca faci progrese.

Unii oameni incep sa se simta mai bine dupa aproximativ 6 pana la 12 sesiuni. Daca nu vezi semne de progres, discuta despre acest lucru cu psihologul tau. Il poti intreba, de exemplu, despre metodele de tratament suplimentare sau alternative.

Retine ca, pe masura ce psihoterapia progreseaza, te poti simti coplesit. S-ar putea sa simti suparare, tristete sau confuzie mai mult decat la inceputul tratamentului. Nu inseamna ca eficienta psihoterapiei este scazuta. Poate fi un semn ca psihologul tau te impinge sa te confrunti cu adevaruri dificile sau sa depui mai mult efort pentru a face schimbari. Aceste emotii puternice pot fi un semn de evolutie, mai degraba decat de stagnare.

In unele cazuri, desigur, relatia dintre pacient si psiholog nu este la fel de buna asa cum ar trebui sa fie. Daca iti faci griji in legatura cu diagnosticul pus, ar putea fi util sa obtii o a doua opinie de la un alt psiholog, atata timp cat psihologul tau stie ca faci acest lucru.

Daca situatia nu se amelioreaza, poti decide impreuna cu psihologul tau ca e timpul sa incepi sa lucrezi cu un alt psiholog. Nu o lua personal. Nu este nimeni vinovat; este doar o lipsa de potrivire. Si pentru ca alianta terapeutica este atat de importanta pentru eficienta psihoterapiei, ai nevoie de o potrivire buna.

Daca te decizi sa mergi mai departe, nu renunta la psihoterapie doar pentru ca prima incercare nu a mers bine. Vorbeste cu urmatorul psiholog despre ce nu a functionat prima data.

Cand stii ca ai terminat?

S-ar putea sa crezi ca apelarea la psihoterapie inseamna ani de tratament, cu sesiuni saptamanale. Nu este asa.

Durata psihoterapiei depinde de mai multi factori:

  • Tipul de problema sau tulburare
  • Caracteristicile si istoricul pacientului
  • Obiectivele pacientului
  • Ce se intampla in viata pacientului in afara psihoterapiei
  • Cat de repede reuseste pacientul sa faca progrese

Unii oameni se simt mai bine dupa o singura sesiune de psihoterapie. Intalnirea cu un psiholog poate aduce o noua perspectiva, ii poate ajuta pe oameni sa vada situatiile in mod diferit si ofera o usurare. Majoritatea oamenilor descopera un beneficiu dupa cateva sesiuni, mai ales daca lucreaza la o singura problema bine definita si nu asteapta prea mult timp inainte de a cauta ajutor.

In alte cazuri mai dificile, psihoterapia poate dura un an sau doi. Pot fi traume grave, probleme multiple sau, de exemplu, senzatia de tristete nedefinita. Este important ca procesul terapeutic sa fie suficient de lung pentru a-ti oferi sansa de a lucra eficient asupra problemei cu care te confrunti.

Persoanele cu boli psihice grave sau alte modificari semnificative ale vietii pot avea nevoie de psihoterapie in mod continuu. Sedintele regulate pot oferi sprijinul de care au nevoie pentru a-si mentine functionarea zilnica.

Altii continua psihoterapia chiar si dupa ce-si rezolva problemele care i-au adus initial acolo. Asta pentru ca ei continua sa experimenteze noi perspective, imbunatatirea conditiei lor si o mai buna functionare.

Totusi, psihoterapia nu este un angajament pe viata. Un studiu recent arata ca jumatate dintre pacienti au observat imbunatatiri dupa opt sesiuni, iar 75% dupa sase luni.

Impreuna cu psihologul tau vei decide cand esti gata sa termini psihoterapia. Intr-o zi, iti dai seama ca nu te mai culci si nu te mai trezesti cu gandul la problema care te-a adus la psihoterapie. Sau vei primi feedback-uri pozitive din partea celorlalti. Vei analiza, de asemenea, eficienta psihoterapiei, daca ti-ai realizat obiectivele pe care le-ai stabilit impreuna cu psihologul la inceputul procesului psihoterapeutic.

Ce se intampla dupa terminarea psihoterapiei?

Probabil ca la medicul de familie mergi pentru verificari periodice. Poti face acelasi lucru si cu psihologul tau.

S-ar putea sa-ti doresti sa te mai intalnesti cu psihologul tau pentru cateva saptamani sau o luna dupa ce s-a terminat psihoterapia, doar pentru a-i raporta cum te simti. Daca totul este bine, poti incheia la ultima sesiune de urmarire.

Pe de alta parte, psihoterapia nu are un inceput, un mijloc si un sfarsit. Iti poti rezolva o problema, iar apoi sa te confrunti cu o noua situatie si sa simti ca ai nevoie de un mic ajutor. Ia din nou legatura cu psihologul tau. La urma urmei, acesta iti cunoaste deja povestea.

Desigur, nu trebuie sa astepti o criza pentru a-ti vedea din nou psihologul. S-ar putea sa ai nevoie doar de o sesiune pentru a intari ceea ce ai invatat ultima oara. Gandeste-te la acest lucru ca la o imbunatatire a sanatatii mintale.


Date de contact pentru Centrul ID THERAPY Bespoke Treatment Center
Telefon: +4 0751 202 272
Email: office[at]idtherapy.ro
Adresa: Strada Naum Ramniceanu, nr. 23, ap. 1, Sector 1, Bucuresti, Romania

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *