25 iul. 2018

Invatati cand sa luati o pauza! Iubiti mai inteligent!

Posibilitatea de a schimba macazul in mijlocul unei discutii aprinse si de a lua o pauza este una dintre cele mai importante abilitati de relationare. Este, de asemenea, una dintre cele mai dificile.

O pauza va ofera timp sa va linistiti, sa va aprofundati perspectiva si sa reluati cu succes discutia cu partenerul. Cu toate aceastea, pentru a reusi, cateva practici de baza va pot fi de ajutor.

Din pacate, atunci cand apar conflicte, multi dintre noi pot face mai mult rau decat bine. Oprim prematur conversatiile sau ne impingem partenerul peste pragul de toleranta si, atunci cand se intampla acest lucru, ambii parteneri se pot bloca intr-o stare de interiorizare.

Dr. John Gottman, renumit pentru studiul sau privind stabilitatea maritala si predictia divortului, descrie ceea ce el numește “indignare indreptatita”, care include obsesia asupra greselilor pe care credem ca partenerul nostru le-a comis.

Cand va simtiti indignati, aveti tendinta de a va vedea partenerul ca pe o problema. Acest lucru transforma potentiala putere de vindecare a unei pauze intr-o alta suferinta, largind distanta dintre voi.

Chiar daca sunteti intr-o relatie care nu este predispusa la volatilitate, sunteti in continuare vulnerabili deoarece sunteti constienti si de atitudinea nonverbala a partenerului. Puteti citi limbajul corpului, cum ar fi datul ochilor peste cap, evitarea contactului vizual, oftatul puternic si tonul dispretuitor al vocii. Aceste semne comunica dispret si erodeaza lent increderea si intimitatea.

Cum puteti lua o pauza intr-un mod care sa va sustina relația, sa va aduca mai aproape si sa va ofere o perspectiva care trece dincolo de vina?

Exista trei lucruri de care este nevoie sa tineti cont inainte de a lua o pauza in timpul unui conflict.

Cand este indicat sa luati pauza 

Momentul este foarte important. Nu este in regula sa opriti prematur discutia cu partenerul. Intr-o relatie sanatoasa, este important sa ramaneti acolo chiar si atunci cand partenerul spune lucruri cu care nu sunteti de acord.

Ascultarea non-defensiva, gasirea partii rezonabile a nemultumirii partenerului si oferirea asigurarii pot duce la evitarea escaladarii conflictului. Semnalele non-verbale, cum ar fi datul din cap si mentinerea contactului vizual, pot creste semnificativ probabilitatea de a avea o conversatie productiva.

Cu toate acestea, chiar daca faceti aceste lucruri, discutia poate scapa de sub control. Din acest motiv, atunci cand realizati ca este timpul sa va opriti, luati o pauza pentru a va calma si pentru a scapa de senzatia de inundare.

Este un punct sensibil. Pentru a face acest lucru bine, trebuie sa fiti amandoi capabili sa tolerati conflictul la un nivel scazut si totusi sa fiti constienti de momentul cel mai benefic pentru a opri o discutie aprinsa.

Cand fiecare fibra a fiintei voastre vrea sa se opreasca sau sa strige, aratati-i partenerului ca sunteti afectati, respirati profund si lasati-l pe acesta sa stie ca aveti nevoie de o pauza.

Ce sa faceti cu pauza

Odata ce ati recunoscut ca o pauza de la conflict este necesara, ceea ce faceti cu ea va determina daca timpul petrecut separat va fi benefic pentru voi sau in detrimentul vostru.

Problemele relationale pot provoca o multime de emotii. Daca luati o pauza, nu e neobisnuit sa va simtiti abandonati si respinsi, sau hiper-vigilenti si autoprotectivi. Ambele mentalitati va pot impiedica sa va reconectati si, in cele din urma, fac mai mult rau decat bine.

Din acest motiv, este important ca, in timpul unei pauze, sa nu aveti ganduri negative despre partener. In schimb, incercati sa fiti mai receptivi la ideea ca ar putea fi mai mult in spatele a ceea ce vedeti si simtiti atunci cand sunteti furiosi.

Pentru ca acest lucru sa va reuseasca, nu va descarcati pe ceilalti sau chiar pe voi insiva. In schimb, canalizati-va energia spre lucruri care nu au legatura cu problemele voastre. Mergeti la o plimbare, spalati rufele, lucrati in gradina sau faceti ceva care va indeparteaza de conflict.

In timp ce sunteti implicati in aceasta activitate, daca mintea se blocheaza pe furie sau frica, eliberati-va si ganditi-va ca nu doar unul dintre voi are dreptate iar celalalt greseste. In cadrul fiecarui conflict exista doua puncte de vedere diferite si ambele sunt valide.

Cum va reconectati

Odata ce ati decis sa faceti o pauza si ati folosit-o cu intelepciune pentru a va reinitializa emotional, urmatorul pas este modul in care va reconectati si incercati sa reluati discutia.

Pauzele nu pot dura la nesfarsit. Acestea joaca un rol crucial in a va ajuta sa va deplasati ca si cuplu intr-un loc mai centrat si mai deschis. Dar ele pot, de asemenea, sa fie daunatoare. Daca pauza se transforma intr-un impas, tacerea prelungita poate eroda increderea in relatia voastra.

Dr. Gottman recomanda ca pauza sa dureze cel putin douazeci de minute, deoarece va dura un timp pana cand va veti calma din punct de vedere fiziologic. Insa orice pauza mai lunga de o zi poate incepe sa hraneasca sentimentele negative.

Nu ramaneti blocati pe cine trebuie sa reia discutia. In majoritatea relatiilor, exista un partener care urmareste mai mult si unul care se distanteaza mai mult. Trebuie sa va concentrati mai degraba pe realizarea re-conectarii mai devreme decat mai tarziu.

Cultivati o atitudine de “nu este mare lucru”. Oamenii care au succes in relatiile lor stiu care este cea mai buna modalitate de a-si face partenerul sa-i audă, inteleg ca un conflict la un moment dat este inevitabil si au incredere in capacitatea lor de a-si rezolva dezacordurile. Ei folosesc afirmatiile care incep cu „eu”, in loc de afiratiile care incep cu „tu”.

A ramane linistiti in fata amenintarii nu este usor, dar cu timpul si prin exercitiu, toti avem potentialul de a deveni mai putin reactivi, de a fi mai flexibili in timpul unui conflict si de a ramane conectati. Iubiti mai inteligent, acordand atentie la „cand”, „ce” si „cum” inainte de a lua o pauza.


sursa foto: freepik.com


Dr. Nadia Gorduza este singurul Certified Gottman Couple Therapist & Trainer din Romania, reprezentant exclusiv al Institututui Gottman in Romania.

Date de contact pentru Centrul ID THERAPY Bespoke Treatment Center
Telefon: +4 0751 202 272
Email: office[at]idtherapy.ro
Adresa: Strada Naum Ramniceanu, nr. 23, ap. 1, Sector 1, Bucuresti, Romania

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *