11 mart. 2019

Despre dating-ul online: cat este de reala relatia?

„Dating-ul online” este estimat a fi un business in valoare de 2 miliarde de dolari, iar 1 din 10 persoane din Statele Unite ale Americii raporteaza ca a folosit un site de intalniri online sau o aplicatie mobila si un sfert afirma ca si-a gasit un partener sau chiar s-a casatorit in urma dating-ului online.

Studiile arata ca pentru unii, acest tip de intalniri functioneaza, dar pentru altii nu, iar diferenta dintre cele doua categorii este data de asteptarile pe care persoanele le au atunci cand se implica in cautarea unui partener online.

Anumite dinamici pe care le vedem in relatiile noastre online au fost explicate prin prisma unor teorii psihologice traditionale:

Spre exemplu, daca vorbim de rolul perceptiei, ce reprezinta procesul prin care sortam si intelegem informatiile senzoriale (gust, miros, auz, atingere, vaz), in lumea online nu putem utiliza toate aceste simturi, ci ne folosim de unul singur - vizual. Astfel, capacitatea noastra de a percepe lumea inconjuratoare devine mai saracacioasa. De asemenea, suntem limitati chiar si in ceea ce priveste perceptia vizuala, deoarece nu avem acces si la comunicarea non-verbala.

Pe de alta parte, dezavantajul major al relatiilor online este inexistenta limbajului corporal care ar putea fi citit. Un studiu arata ca 93% din comunicare este prin mijloace non-verbale (inclusiv limbajul corpului) si doar 7% comunicare verbala propriu-zisa.

Cat este de reala relatia online?

Cand ne gandim la relatiile noastre online si la cat de "reale" sunt acestea, trebuie sa ne intrebam in ce masura avem incredere in informatiile perceptuale foarte limitate receptionate de la cealalta persoana.

Cine e in fata ecranului si cine e in spatele lui? Stim cu adevarat daca echipamentul nostru perceptual ne-a dat informatii false? Cine suntem noi pe Internet? Suntem autentici? Aratam toate aspectele personajului si personalitatii noastre sau doar parti? Ceilalti interpreteaza ceea ce prezentam in felul in care am dori sau exista multe neintelegeri despre ceea ce suntem? Ce putem cu adevarat sa intelegem despre cineva din ceea ce scrie pe Internet?

Specialistii au stabilit cateva avantaje si cateva dezavantaje ale intalnirilor online:

Avantajele dating-ului online pot fi urmatoarele:

  1. Mai multe oportunitati de gasire a potentialilor parteneri
  2. Un mod relativ sigur de a initia contact
  3. Posibilitatea ca unele site-uri sa filtreze anumite persoane ce nu s-ar potrivi cu noi in general
  4. Avem o viziune mai clara asupra gandurilor noastre si asupra ideilor, avand in vedere ca le scriem
  5. Putem fi asa cum vrem sa fim si cine vrem sa fim, scapand de limitarile realitatii
  6. Daca nu avem incredere prea multa in noi, e posibil sa fim mai increzatori in spatele device-ului
  7. Putem sa editam sau sa stergem anumite lucruri pe care le-am spus si ne putem calcula mai bine cuvintele

Care sunt dezavantajele intalnirilor online?

  1. Posibilitatea de a obiectifica potentialii parteneri si imposibilitatea de a ne implica intr-o relatie cu acestia
  2. Existenta unor variante prea multe si decizia devine mult mai greu de luat
  3. Evitarea intalnirilor fata in fata si interpretarea eronata a unor mesaje primite online, ceea ce va duce la refuzarea intalnirilor
  4. Daca suntem o persoana extrem de expresiva, folosim gesturi, limbajul corpului, iar aceste optiuni nu mai pot fi valabile si in mediul online si ar putea reprezenta un dezavantaj
  5. Putem fi mai vulnerabili, nu exista indicii fizice ce ar putea sa ne atentioneze
  6. Multe persoane sunt mult mai bune in a se exprima in mod verbal, iar modalitatea scrisa ar putea reprezenta un dezavantaj

Despre aplicatiile de dating online

Daca ne referim la aplicatiile de dating online, precum Tinder sau Bumble, obtinerea unei potriviri cu cineva, adica a unui „match”, asa cum este el numit in aplicatie, poate veni la pachet cu adrenalina, asta din cauza acelor caracteristici asemanatoare cu ale unui joc video. Scopul acestui lucru este de a ne face sa ne simtim ca si cum am fi castigat ceva, iar premiile imprevizibile oferite de aplicatie pot motiva utilizatorul in a continua experienta.

Studiile arata ca, de fapt, primul motiv pentru care oamenii folosesc aplicatiile de dating este divertismentul, iar cautarea unui partener este de abia pe locul patru in clasament.

Psihologul Adam Atler afirma ca acest proces de comparare a aplicatiilor de intalniri online cu jocurile video se numeste gamificare si profita de zonele de recompense din creierul nostru. Pe multe aplicatii de dating, potrivirea cu cineva are ca rezultat culori luminoase, zgomote optimiste si poate chiar lumini orbitoare, la fel ca atunci cand joci un „slot machine”, masina iti va spune cand ai castigat cu clopotei si lumini intermitente.

Cercetarea psihologica dezvaluie cine sunt persoanele care utilizeaza dating-ul online si de ce, ce strategii functioneaza si descopera anumite dinamici in relatiile online:...

Articolul integral poate fi vizualizat doar de abonatii la newsletter.

Esti deja abonat? Introdu adresa de email in campul de mai jos pentru verificare.


Nu esti deja abonat?

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *