De ce educatia sexuala si sexualitatea sunt inca subiecte tabu la noi?
Din ce cauza educatia sexuala este un subiect tabu la romani: daca ne uitam la originea expresiei “sexuality tabu” putem sa gasim cu usurinta raspunsul. SEXualitate, are ca si origine cuvantul SEX, respectiv capacitatea de a avea “sentimente sexuale” care constitue dorinta de a fi satisfacut sexual.
TABU, conform dictionarului englezesc, inseamna <forbidden>, interzis de regulile sociale.
Astfel, daca le combinam, sensul ar fi urmatorul “capacitatea de a avea sentimente sexuale, poate chiar o preferinta in orientarea sexuala sau capacitatea de a se angaja intr-o activitate sexuala care poate fi impactata sau interzisa de regulile culturale, religioase sau de societate”.
Evident, caci contextul cultural si social isi pune amprenta, dar istoric vorbind sexualitatea a fost exprimata liber de-a lungul vremii, daca ne gandim la arta greceasca, romana, egipteana sau japoneza.
In ceea ce ii priveste pe romani este strict o lipsa a educatiei in aceasta directie. Pana in anul 1989 nu s-a pus problema educatiei sexuale, iar dupa revolutie, incet incet au inceput sa se deschida si la noi portile catre educatia din vest, dar suntem inca la inceput.
Este trist sa vezi fete de 11-12 ani ca merg sa faca avort si ca habar nu au despre ce inseamna contraceptie si boli cu transmitere sexuala. Sau baieti la 14 ani care au “polutii” si sunt socati ca au aflat de pe internet ca spermatozoizii sunt vii, dar avand intelegerea ca sunt astfel daunatori, dezvoltand comportamente patologice compulsive, spalandu-se pe maini de 100 de ori pe zi ca sa nu se infecteze de la spermatozoizi.
Toate acestea se intampla, pentru ca din pacate si generatia actuala de parinti inca nu este suficent de deschisa la minte pentru a putea discuta normal cu propriul copil sau pentru a-l trimite la un specialist care sa il educe corespunzator varstei pe care acesta o are. Este inca o stigma ca si multe altele pe care le are societatea noastra.
Educatia sexuala in scoli este foarte importanta
Educatia sexuala este vital a fi facuta. Pentru o mai buna intelegere as vrea sa mentionez ca educatia sexuala nu promoveaza activitatea sexuala precoce si nu incurajeaza o anumita orientare sexuala. Din contra, acest tip de educatie are scopul de a proteja copiii de informatii si imagini care acum circula liber pe internet.
Fie ca ne place sau nu, accesul in ziua de astazi al oricarui copil la un smartphone sau la social media este foarte mare, chiar daca acasa beneficiaza de controlul parental al device-urilor pe care le folosesc, din nefericire in colectivitate acest lucru de obicei nu se intampla, crescand astfel riscul de a-si lua informatii eronate sau care nu sunt in acordanta cu varsta pe care o au.
Este important sa ne pregatim copiii oferindu-le informatii corecte, decat sa adoptam o atitudine de genul “Ce nu stiu, nu exista”, tinandu-i intr-un “glob de cristal” care la impactul suficient de puternic al anturajului se va zdrobi imediat.
Educatia sexuala face parte din procesul normal de dezvolare si crestere al fiecarui copil. Presupune invatarea stadiilor de dezvoltare fizica pe sexe, a aparatului reproductiv, a identitatii sexuale, a ceea ce inseamna o relatie sanatoasa, ce inseamna angajamentul si implicarea intr-o relatie.
De asemenea, invata diferenta intre iubire si sex si ce inseamna sa iti dai acordul pentru un act sexual si sa nu accepti sa fii supus/a la presiuni sau sa fii hartuit.
Un alt beneficiu extrem de important este intelegerea identitatii sexuale, a orientarii sexuale si posibilitatea de a primi raspunsuri la intrebarile pe care ei le au.
Este o diferenta majora intre “sex education” si “sexualitty education”, care poate produce confuzii atat parintilor cat si copiilor. De aceea educatia sexuala necesita un cadru bine stabilit si sigur pentru a permite dezvoltarea psiho-emotionala si sexuala a copiilor in functie de categoria de varsta pe care o au.
Ofera astfel contextul necesar unde comunicarea, asertivitatea, rezolvarea problemelor ii ajuta sa ia decizii in cadrul unor relatii de prietenie dar si in cadrul unor relatii intime, sa inteleaga diversitatea socio-culturala, sau a diferitelor structuri de familie, precum si diferenta intre rolurile si normele sociale, astfel incat sa se dezvolte armonios si sa fie capabili sa faca fata unor situatii de “hartuire” sau violenta daca apar.
Si nu in ultimul rand, un beneficiu enorm este ca invata despre importanta contraceptiei si a bolilor cu transmitere sexuala (BTS). Conform statisticilor incidenta BTS la adolescentii cu viata sexuala este 1 din 4 (infectie cu Chlamydia, Gonorrhea, Syphilis) prin sex neprotejat.
Orele de educatie sexuala in scoli ar trebui tinute doar de specialisti in domeniu, preferabil psihologi care sunt educati sa inteleaga psihologia si psihopatologia copilului si adolescentului si care sa aiba o supraspecializare pe partea de educatie sexuala.
De ce parintii evita sa isi lase copiii la orele de educatie sexuala?
Pentru ca e normal ca parintii sa fie speriati de ceva ce ei nu au experimentat si mai ales de ceva ce nu este in controlul lor in totalitate. In primul rand o discutie cu parintii este necesara, in care sa li se explice riscurile la care sunt supusi copiii care nu au acces la informatie controlata precum si beneficiile pe termen lung ale unei educatii sexuale sanatoase.
Ar fi indicat sa li se prezinte detaliat programul de educatie sexuala si sa isi dea acordul. Sa nu uitam totusi ca nu exista CO-educator sau CO-terapeut mai bun decat parintele.
Copilul petrece 90% din timp in mediul familial, de aceea alianta educator-parinte este vitala pentru a creste puntea de incredere si a te asigura ca ceea ce copiii achizitioneaza prin educatie teoretica este pus in practica de un parinte informat si intelept care a facut parteneriat cu tine.
In ceea ce priveste varsta potrivita pentru inceperea educatiei sexuale, este nevoie sa fie facuta inca din scoala primara, iar dupa aceea sa fie construita an de an astfel incat sa le permita copiilor sa inteleaga un spectru cat mai larg de probleme, inclusiv cat de sigura este utilizarea tehnologiei.
Este necesar sa fie incluse informatii care acum nu apar in niciun ghid, cum ar fi pornografia, consimtamantul unui act sexual, violenta si exploatarea. Astfel:
- 3-6 ani, copiii sunt interesati sa inteleaga diferentele dintre fetite si baietei, care sunt partile corpului, de unde vin copiii si care sunt zonele considerate intime si nu ar trebui atinse
- 7-8 ani, copiii devin curiosi de natura prieteniei si au nevoie sa invete cum sa isi gestioneze emotiile si ce sa faca daca sunt hartuiti
- 9-10 ani, sunt interesati sa inteleaga mai bine ce este iubirea si rolul familiei si incep sa devina curiosi in legatura cu menstruatia, sentimentele sexuale si ce schimbari se produc in corpul lor
- 11-13 ani intra la pubertate si au nevoie sa inteleaga ce sunt si cum vor fi impactati de hormoni. De asemenea, este vital sa fie invatati sa faca diferenta intre atractie sexuala si dragoste si daca este normal sa fie atrasi sau nu de o persoana de acelasi sex
- 14-16 ani – 65% (conform http://www.pregnantteenhelp.org/statistics/teen-sex-statistics) au experimentat activitatea sexuala, chiar daca sunt sub limita legala si 1 din 5 adolescenti au avut mai mult de 4 parteneri sexuali. Este necesar sa fie informati referitor la contraceptie si bolile cu transmitere sexuala si nu in ultimul rand cum sa faca fata la presiunea de a face sex
- 16-18 ani, este varsta la care o mare parte au relatii intime si vor fi interesati sa cunoasca cat mai multe despre angajamentul pe termen lung intr-o relatie, despre ce inseamna homosexualitatea, ce este o persoana transgender sau bisexuala si cum sa se protejeze de violenta, exploatare si discriminare.
Educatia sexuala facuta intr-un cadru ghidat de specialisti, cu acordul parintilor aduce doar beneficii viitorului adult si scade riscurile asociate cu necunoasterea unor informatii vitale pentru o viata sanatoasa.
Articole asemanatoare:
Singurul medic psihoterapeut din Romania specializat in Terapia de Cuplu prin metoda Gottman si in Terapie prin Realitate Virtuala pentru Fobii si Adictii, Management Anxietate. Reprezentant al Institutul Gottman din Seattle, SUA, cat si al Insitutului Virtually Better INC, Atlanta, USA.