A-i invata pe copiii nostri inteligenta emotionala este unul dintre cele mai importante lucruri pe care il putem transmite!
Vreau sa incep cu o poveste.
Maria, psiholog, a tinut timp de ani de zile ore de psihologie la liceu, copiilor cu varste de aproximativ 14-16 ani. In aceste ore pe care le tinea, obisnuia sa incurajeze reflectia de sine, punandu-i pe elevi sa identifice ceea ce gandesc, ceea ce simt si sa ia in considerare emotiile si gandurile celor din jur.
Rezultatele? Uimitoare.
“Ma simt foarte prost cu mine insami in clasa. Imi este frica ca sunt mai inceata decat ceilalti”
“Ma enervez cand tata nu are timp de mine si de temele mele”
“Imi urasc prietenii atunci cand nu au timp si nu vor sa se joace cu mine, asa ca incep sa tip, dar acest lucru agraveaza lucrurile”.
De multe ori, ne gandim la copiii nostri de parca ar fi incapabili sa proceseze si sa inteleaga emotiile complexe ale acestei lumi. Noi credem ca ii protejam daca nu aducem in discutie acele subiecte mai neplacute.
Insa, copiii, mai ales la varsta in care se dezvolta si isi construiesc identitatea de sine, absorb foarte multe informatii. De fapt, imediat cum cresc, incep sa vorbeasca, pot sa identifice si sa isi comunice emotiile. Intr-un mediu de incredere, unde emotiile sunt scoase in evidenta si unde se vorbeste despre ele, majoritatea copiilor vor vorbi foarte liberi despre ele si sunt foarte deschisi catre empatia fata de ceilalti.
In timp ce creierul lor se afla intr-o continua dezvoltare, copiii sunt predispusi mai mult decat adultii in a identifica, reactiona, adapta si dezvolta idei in baza experientelor lor emotionale.
Tocmai de aceea, ma intreb, de ce ne chinuim sa le dam educatie copiilor nostri in foarte multe domenii, dar totusi, inca esuam sa ii educam atunci cand vine vorba de igiena emotionala si de calitatea vietii lor.
Atunci cand ii invatam pe copiii nostri inteligenta emotionala, cum sa isi recunoasca sentimentele, cum sa inteleaga de unde vin si ce sa faca cu acele emotii, ii invatam cea mai importanta abilitate pentru lumea in care traim.
Studiile au aratat ca inteligenta emotionala poate prezice peste 54% din variatia succesului (relatii, eficienta, sanatate, calitatea vietii). Totodata, date aditionale conzluzioneaza ca tinerii cu inteligenta emotionala crescuta au note mai mari, nu parasesc scoala si iau decizii sanatoase.
Centrul de Inteligenta Emotionala Yale a dezvoltat recent un program pentru copii, program numit RULER.
RULER este un acronim care sintetizeaza (R) Recunoasterea emotiilor in sine si in ceilalti, U(understanding), adica intelegerea cauzelor emotiilor si consecintele lor, L (labeling), adica numirea corecta a emotiilor, (E) exprimarea emotiilor intr-un mod adecvat si (R) reglarea emotiilor intr-un mod eficient.
Acest program a avut rezultate fantastice. A reusit sa creasca inteligenta emotionala a elevilor implicati in el, abilitatile sociale, productivitatea, performanta academica, abilitatile de leadership si atentia elevilor, in timp ce a redus semnificativ simptomele de depresie, anxietate si bullying-ul intre elevi.
Cele cinci principii RULER sunt in concordanta cu cele cinci componente ale inteligentei emotionale introduse de Goleman:
- Constientizarea de sine- sa iti stii emotiile
- Reglarea de sine- sa stii cum sa iti controlezi sa sa reglezi emotiile
- Motivatia interna- sa stii ce este important in viata ta
- Empatia- sa intelegi emotiile celorlalti
- Abilitati sociale- sa fii apt sa construiesti conexiuni sociale
Ca parinti, uneori, ne este chiar noua insine greu sa gestionam emotiile pe care le avem, dar sa ii mai si ii invatam pe copiii nostri. Vestea buna este ca cele cinci principii ale inteligentei emotionale expuse de Goleman pot fi aplicate la orice varsta.
Schimbarea incepe cu noi insine!
Sunt foarte multe tehnici si strategii care ne pot ajuta atat pe noi, cat si pe copiii nostri sa incepem sa identificam si sa intelegem emotiile noastre si ale celor din jur. Acest proces incepe cu recunoasterea, pentru ca doar atunci cand incepem sa identificam unde ne aflam, putem incepe sa ne proiectam unde am vrea sa fim.
Cand incepem sa ne dam seama de influenta profunda a emotiilor in viata noastra, vom avea o noua atitudine catre constientizarea de sine si catre sanatatea mintala.
Putem incepe prin a ne intreba, cum sa crestem inteligenta emotionala a copiilor nostri?
Iar un punct de plecare ar putea fi mindfulness. Studiile au aratat ca practicarea mindfulness-ului ajuta la reducerea simtomelor stresului, depresiei si anxietatii la copii. Poate chiar sa ajute la cresterea densitatii materiei gri in regiunile creierului implicate in reglarea emotionala. Un alt studiu pe adolescenti a aratat ca acei adolescenti care practicau yoga, aveau o capacitate mai mare de reglare emotionala.
La nivel sistemic, putem lucra la cresterea inteligentei emotionale a copiilor nostri prin a colabora constant cu scolile si prin incercarea de implementare a programelor scolare bazate pe cele cinci principii ale inteligentei emotionale. La nivel interindividual, putem colabora cu parintii, profesorii, prietenii sau ingrijitorii copiilor, putem sa discutam cu acestia pentru a-i incuraja pe copii sa isi exprime sentimentele.
De asemenea, atunci cand gresim in fata copiilor si cand nivelul nostru emotional este crescut, in loc sa bagam sub pres totul, mai bine incercam sa reparam ce am stricat si sa le explicam copiilor ce se intampla.
Daca luam in considerare acesti pasi, vom reusi sa creem un mediu in care copiii nostri ar putea sa dea sens emotiilor pe care le au si experientelor cu care se confrunta.
Aceasta abilitate este, probabil, unul dintre cei mai mari predictori ai succesului si a fericirii noilor generatii.
Date de contact pentru centrul ID THERAPY Bespoke Treatment Center
Telefon: +4 0751 202 272; Email: office[at]idtherapy.ro
Adresa: Strada Naum Ramniceanu, nr. 23, ap. 1, Sector 1, Bucuresti, Romania
Articole asemanatoare:
Singurul medic psihoterapeut din Romania specializat in Terapia de Cuplu prin metoda Gottman si in Terapie prin Realitate Virtuala pentru Fobii si Adictii, Management Anxietate. Reprezentant al Institutul Gottman din Seattle, SUA, cat si al Insitutului Virtually Better INC, Atlanta, USA.