Atat pe plan personal, cat si la locul de munca este important sa dezvoltam abilitati de comunicare asertiva pentru a stabili relatii sanatoase. O comunicare asertiva reprezinta o exprimare a nevoilor proprii intr-un mod ferm, echitabil si empatic fata de cei din jur.
Desi in literatura de specialitate exista o multitudine de tehnici folositoare pentru imbunatatirea comunicarii si pentru dezvoltarea unei comunicari asertive, specialistii au realizat un rezumat al celor mai eficiente si des utilizate tehnici.
Iata care sunt tehnicile de comunicare asertiva si cum le puteti utiliza
Utilizati pronumele “Eu” in propozitii:
Spuneti “ Eu vreau”, “ Eu am nevoie”, “Eu simt” pentru a transmite afirmatii de baza, dar si pentru a va exprima punctul de vedere intr-un mod ferm.
Spre exemplu: “Eu cred ca trebuie sa introducem in negociere o a treia persoana pentru a media aceasta neintelegere”.
Utilizati empatia:
Intotdeauna incercati sa identificati si sa intelegeti cum vad ceilalti situatia. Dupa ce ati luat in considerare si punctul de vedere al celeilalte persoane, exprimati ceea ce aveti nevoie de la ea ajutandu-va de propozitiile ferme ce contin pronumele “Eu”.
De exemplu: „Eu inteleg foarte bine ca ai dificultati in a lucra cu colega ta, dar acest proiect trebuie sa fie finalizat pana vineri. Haide sa ne asezam si sa gasim un plan impreuna”.
Escaladare:
Daca primele dumneavoastra incercari de a avea o comunicare asertiva nu au functionat cu succes, inseamna ca trebuie sa mai faceti un pas in plus. Asta inseamna ca trebuie sa deveniti si mai ferm in exprimare (cu respect si politete) cu persoana careia ii cereti ajutorul, putand sa ii spuneti care ar fi urmatorul pas daca nevoia inca nu va este satisfacuta.
Spre exemplu: “Aceasta este a treia oara intr-o saptamana cand am avut o discutie cu tine despre intarziatul la birou. Daca mai intarzii luna aceasta, voi activa protocolul disciplinar”.
Cu toate acestea, este posibil ca nici dupa aceasta utlima discutie persoana sa nu respecte regulile de la locul de munca. In acest caz, puteti gasi masuri formale pentru a rezolva problema (luati legatura cu departamentul de resurse umane).
Cereti timp de gandire:
In anumite situatii ne este greu sa exprimam in cuvinte ceea ce simtim. Uneori situatia poate fi prea emotionala sau poate inca nu stiti exact ce va doriti in acel moment.
Nu este nimic rau in acest lucru. Puteti sa cereti cateva minute sau ore de gandire asupra situatiei. Este mai bine sa fiti cinstit si sa va exprimati mai tarziu gandurile intr-un mod asertiv.
Utilizati expresii verbale adecvate:
Incercati sa utilizati in conversatie verbe definite si empatice. Acest lucru va va ajuta sa transmiteti un mesaj clar, fara a-l face pe interlocutor sa fie confuz si sa nu primeasca mesajul intr-un mod corespunzator.
Spre exemplu, utilizati expresii precum: “voi merge” in loc de “ar trebui sa merg” sau “vreau sa” in loc de “as cam vrea sa, as avea nevoie sa”.
Repetati mesajul pe care vreti sa il transmiteti de mai multe ori:
Uneori, exista posibilitatea ca cei din jurul nostru sa insiste asupra unor lucruri chiar daca ne-am exprimat pozitia. Cu toate acestea, atunci cand formulam un mesaj clar, ferm, iar apoi il repetam in context, persoana din fata noastra isi va da seama de nevoia pe care noi o avem in acel moment.
Este important sa avem grija cu aceasta tehnica. Daca o folosim pentru a ne proteja de burnout sau de exploatare la locul de munca este ajutatoare, dar daca o folosim pentru a actiona impotriva intereselor celor din jur, poate fi manipulativ si nedrept.
Nu uitati: O comunicare asertiva este despre fermitate, echitate si empatie. Intotdeauna trebuie sa luam in considerare si nevoile celor din jurul nostru.
Exemplificarea tehnicii:
Interlocutorul: “Mi-ar placea sa lucrezi si la acest proiect in aceasta saptamana”
Dumneavoastra: “In acest moment nu ma mai pot ocupa de alte proiecte”
Interlocutorul: “Te voi plati in plus”
Dumneavoastra: “In acest moment nu ma mai pot ocupa de alte proiecte”
Interlocutorul: “Serios, e important, seful meu insista sa fie gata proiectul saptamana aceasta”
Dumneavoastra: “In acest moment nu ma mai pot ocupa de alte proiecte”
Interlocutorul: “Imi faci un favor personal?”
Dumneavoastra: “Imi pare rau, eu tin la relatia noastra, dar imi este imposibil sa mai iau proiecte saptamana aceasta”.
Tehnica “Schita”:
Uneori ne poate fi greu sa exprimam sentimentele intr-un mod clar, sigur si asertiv. Aici intervine aceasta tehnica. Ne ajuta sa avem pregatit ceea ce vrem sa spunem, intr-un mod schitat, schematic, utilizand 4 elemente esentiale:
- Evenimentul: Ii veti spune celeilalte persoane exact cum vedeti dumneavoastra situatia sau evenimentul.
- Emotiile: Ii descrieti exact cum va simtiti in legatura cu situatia si va exprimati clar emotiile.
Spre exemplu: “Aceasta situatie ma frustreaza si ma face sa simt ca tu nu intelegi cat de importanta este situatia financiara a companiei”
- Nevoile: Ii spuneti interlocutorului nevoile exacte pe care le aveti de la el, fara a fi nevoie ca el sa interpreteze ulterior.
Spre exemplu: “Am nevoie sa fii cinstit cu mine si sa imi spui cand vom incepe sa avem profit”.
- Consecintele: Descrieti care sunt beneficiile si impactul pozitiv pe care il va avea indeplinirea nevoii cerute.
Spre exemplu: „Daca vei face acest lucru, probabil ca vom avea o pozitie foarte buna in vederea atingerii target-ului si vom avea un bonus substantial la sfarsitul anului.”
Desi lucrurile nu evolueaza peste noapte, cu cat practicati mai mult aceste tehnici, cu atat veti reusi sa va dezvoltati increderea in sine de care aveti nevoie pentru a deveni persoane asertive. Cu siguranta se va imbunatati si productivitatea, veti deveni mai eficienti si respectati.
Date de contact pentru centrul ID THERAPY Bespoke Treatment Center
Telefon: +4 0751 202 272; Email: office[at]idtherapy.ro
Adresa: Strada Naum Ramniceanu, nr. 23, ap. 1, Sector 1, Bucuresti, Romania
Articole asemanatoare:
Singurul medic psihoterapeut din Romania specializat in Terapia de Cuplu prin metoda Gottman si in Terapie prin Realitate Virtuala pentru Fobii si Adictii, Management Anxietate. Reprezentant al Institutul Gottman din Seattle, SUA, cat si al Insitutului Virtually Better INC, Atlanta, USA.