Sanatatea mintala la locul de munca
Boala mintala este un dusman incapatanat. Afecteaza modul in care gandim, simtim si actionam. Liderii progresivi in afaceri inteleg ca sanatatea mintala este o preocupare comuna si ca promovarea sanatatii mintale si a sanatatii organizationale globale este de fapt aceeasi lupta.
Incepand cu 1992 s-a inregistrat un progres modest in cresterea gradului de constientizare si in reducerea stigmatizarii in ceea ce priveste problemele de sanatate mintala. Un raport pe Sanatatea Mintala referitor la locul de munca confirma cat de departe trebuie sa ajungem:
- Boala mintala este principala cauza de dizabilitate pentru adultii din SUA in varsta de 15 pana la 44 de ani
- Tot mai multe zile sunt pierdute din cauza absenteismului cauzat de sanatatea mintala decat de alte boli sau vatamari
- Unul din cinci adulti din SUA se confrunta cu o boala mintala pe parcursul unui an si doar 43% beneficiaza de tratament specializat
- Bolile mintale costa economia globala 1 trilion de dolari in ceea ce priveste productivitatea pierduta (peste 300 de milioane de oameni sufera de depresie)
Este in interesul tuturor sa continue inlaturarea stigmei referitor la boala mintala si sa-i orienteze pe angajatii afectati catre ingrijirea completa de care au nevoie. Conducerea si resursele umane trebuie sa se asigure ca angajatii stiu cum sa acceseze suportul, chiar daca nu doresc sa dezvaluie o problema managerului lor.
Patru strategii pentru a promova sanatatea mintala in companie
Dincolo de acesti pasi fundamentali, liderii de afaceri ar trebui sa tina cont de urmatoarele patru strategii pentru a promova sanatatea mintala si a construi o sanatate organizationala generala.
1.Autonomia
O tema comuna auzita la cei care se lupta cu probleme legate de sanatatea mintala la locul de munca este sentimentul de neputinta. Cand avem ceea ce psihologii numesc „spatiul de control asupra propriei vieti „, ne simtim responsabili pentru destinul nostru. Cand, pe de alta parte, acest spatiu de control este extern, credem ca viata trece pe langa noi si ca suntem simpli spectatori.
Promovarea unui sentiment de autonomie in randul angajatilor ar trebui sa fie un obiectiv central pentru toti liderii de afaceri. Angajatii se simt autonomi atunci cand li se acorda un rol semnificativ in procesul de luare a deciziilor, atunci cand contributia lor este luata in serios si atunci cand acestia au libertatea de a-si exercita creativitatea si gandirea independenta. Angajatii responsabili sunt mai implicati, mai productivi si mai loiali.
Un management autentic activeaza o cultura a autonomiei. Acesti lideri ii asculta, ii responsabilizeaza si au incredere in angajatii lor. Nu ii supravegheaza indeaproape. In schimb, le ofera parametrii, instrumentele si resursele necesare pentru un proiect sau o sarcina si le ofera angajatilor libertatea de a alege – lasandu-i sa hotarasca modul de atingere a obiectivelor.
Intr-o cultura care promoveaza in mod activ un sentiment de autonomie, exista o probabilitate mult mai scazuta ca angajatii sa cada prada sentimentelor de neputinta care duc la depresie si anxietate.
2.Flexibilitatea
Echilibrul intre viata personala si cea profesionala este un concept supraevaluat. In mod alternativ, majoritatea dintre noi cauta integrarea in ambele. Munca si viata nu concureaza una cu cealalta. Acestea fac parte dintr-un intreg.
In mod ideal, trebuie sa aratam acelasi nivel de entuziasm, angajament si energie in toate domeniile vietii noastre. Una dintre multele modalitati prin care angajatorii sa-si poata sustine angajatii este sa le ofere o politica flexibila de lucru, astfel incat acestia sa-si poata gestiona mai bine toate aspectele vietii cu mai putina presiune.
Angajatorii care inteleg acest adevar vor avea un avantaj in atragerea si pastrarea oamenilor talentati. Ei vor avea, de asemenea, angajati mai sanatosi, care simt libertatea de a-si satisface nevoile personale si profesionale fara a se ciocni unele de celelalte.
Flexibilitatea la un loc de munca modern are multe forme. Pentru unii, este libertatea de a avea un program flexibil. Pentru altii, este capacitatea de a lucra de la distanta pentru o parte a saptamanii. Concluzia este ca liderii inteleg ca nu este important cand si unde se face munca. Angajatii care beneficiaza de libertatea de a-si alege propriile conditii de munca vor plati dividende mari pentru aceasta investitie.
3.Increderea
Potrivit unui studiu de peste doi ani pe marginea performantei angajatilor sai, Google a constatat ca „siguranta psihologica” a fost de departe cel mai important factor in formarea unor echipe eficiente si unite. Studiul a definit aceasta siguranta psihologica ca fiind o calitate care le permite membrilor echipei sa se „simta in siguranta cand isi asuma riscuri si cand sunt vulnerabili in fata celorlalti”.
Vulnerabilitatea nu se poate remarca imediat ca o strategie a unei companii de succes. Cu toate acestea, asumarea riscurilor este imperativa pentru inovatie in lumea de astazi si necesita vulnerabilitate. Interesant este faptul ca raportul citat anterior a constatat ca boala mintala are un impact exceptional de mare asupra lucratorilor din domeniul cunoasterii, a caror acuitate mentala si creativitate sunt cerinte esentiale de munca. Impartasirea ideilor si colaborarea poate fi o afacere riscanta. Numai echipele care cultiva increderea autentica in randul lor vor beneficia de fluxul liber de idei inovatoare.
In echipele care au o baza solida de incredere, indivizii se vor simti in siguranta si confortabil, isi vor impartasi problemele personale care ar putea avea un impact asupra muncii lor. Investitia in incredere se compenseaza cu o performanta mai buna si cu sanatatea mintala imbunatatita.
4.Capacitatea de adaptare
Capacitatea de adaptare este acea abilitate de a supravietui nu numai provocarilor pe care viata si munca ni le aduc, ci si pentru a iesi din aceste provocari mai puternici. Este o resursa pe care o folosim in vremurile nefavorabile, dar trebuie sa investim atunci cand cerul este senin.
Capacitatea de adaptare creste in organizatiile care investesc in bunastarea angajatilor lor. Un program cuprinzator, holistic de wellbeing incepe cu o evaluare a sanatatii corporative. Descoperirea nevoilor, dorintelor si obiectivelor angajatilor este esentiala in adaptarea unei strategii eficiente de sanatate a acestora.
Managementul stresului si workshop-urile de mindfulness, coaching-ul legat de capacitatea de adaptare sunt oferte vitale pentru angajatii unei companii. Participarea la conexiunea minte-corp este de asemenea critica, deoarece depresia si anxietatea se manifesta mai intai la nivel fizic. Dimpotriva, un corp sanatos este mai rezistent in fata stresului neasteptat.
Liderii de afaceri constienti considera ca investitia in sanatatea mintala, emotionala si organizationala este mai mult decat o masura preventiva. Capitalul psihologic al unei organizatii este o resursa nepretuita. Se compenseaza sub forma imbunatatirii sanatatii mintale, implicarii angajatilor si a productivitatii.
sursa: www.forbes.com
Date de contact pentru centrul ID THERAPY Bespoke Treatment Center
Telefon: +4 0751 202 272; Email: office[at]idtherapy.ro
Adresa: Strada Naum Ramniceanu, nr. 23, ap. 1, Sector 1, Bucuresti, Romania
Articole asemanatoare:
Singurul medic psihoterapeut din Romania specializat in Terapia de Cuplu prin metoda Gottman si in Terapie prin Realitate Virtuala pentru Fobii si Adictii, Management Anxietate. Reprezentant al Institutul Gottman din Seattle, SUA, cat si al Insitutului Virtually Better INC, Atlanta, USA.