Nu este o noutate faptul ca, in prezent, tinerii si adolescentii comunica tot mai mult in mediul online, prin intermediul retelelor de socializare, isi fac prieteni si interactioneaza cu acestia. In timp ce dezvoltarea unei noi dimenisuni de comunicare a venit cu beneficii in vietile noastre, ea are si efecte mai putin placute. Unul dintre fenomenele online, ce apare tot mai des in cadrul retelelor de socializare si care are efecte devastatoare asupra sanatatii emotionale a tinerilor si adolescentilor, este cyberbullying-ul.
Ce este cyberbullying-ul?
Cel mai des, cyberbullying-ul este definit ca fiind un comportament agresiv intentionat, realizat de o persoana sau un grup de persoane, este repetat in timp prin intermediul tehnologiei moderne cu scopul de a hartui o persoana ce nu este capabila sa se apere de una singura.
Fenomenul se poate desfasura in moduri variate, insa cele mai frecvente sunt trimiterea unor mesaje umilitoare in cadrul retelelor de socializare, postarea unor comentarii, imagini umilitoare, amenintarea sau intimidarea cuiva in mediul digital sau chiar furtul identitatii virtuale a cuiva cu scopul de intimidare si umilire.
De cele mai multe ori, a fost vazut ca un termen umbrela pentru bullying-ul online, agresiunea pe internet si bullying-ul electronic, studiile definindu-l in contextul bullying-ului traditional: acelasi lucru, dar cu nume diferit. Recent insa, cercetarile il detaseaza de bullying-ul traditional, atribuindu-i caracteristici diferite si efecte diferite, deoarece lumea virtuala este diferita de cea reala.
Care sunt caracteristicile cyberbullying-ului ce il diferentiaza de bullying-ul traditional?
Desi cyberbullying-ul impartaseste cu bullying-ul traditional cateva caracteristici comune: intentionalitatea(agresorul are intentia de a rani), repetitia(comportamentul se repeta asupra victimei) si dezechilibrul de forte(agresorul isi alege victima perceputa ca fiind vulnerabila), cyberbullying-ul se individualizeaza si se pliaza pe cerintele si caracteristicile mediului digital.
Astfel, anonimitatea si inexistenta contactului vizual dintre victima si agresor (cyberbully) poate facilita 3 aspecte importante ale cyberbullying-ului: creste frica si neajutorarea victimei; nivele mult mai scazute de vina si remuscare ale agresorului; victima nu stie impotriva cui ar trebui sa actioneze.
Prezenta constantaa amenintarilor si intimidarilor: desi in cazul bullying-ului traditional, necajirea si batjocura celorlalti are loc la cele mai multe cazuri intr-un timp limitat, la scoala, in pauze sau la iesirile cu colegii, prin intermediul tehnologiei fenomenul poate exista constant, 24/7.
Audienta aproape infinita este o alta caracteristica a cyberbullying-ului. Situatia suparatoare, imaginea sau comentariul umilitor pot fi vazute de oricine are acces la Internet, existand posibilitatea aparitiei efectului “bulgarele de zapada”, acestea putand fi share-uite, modificate, audienta devenind chiar ea un “cyberbully”.
Studiile arata ca aproximativ 43% din copii au avut parte de un episod de cyberbullying, iar 1 din 4 afirma ca i s-a intamplat mai mult de o singura data. Pe de alta parte, 70% din adolescentii utilizatori de Internet afirma ca au vazut frecvent in cadrul retelelor de socializare diferite episoade de cyberbullying.
Cum arata cyberbullying-ul?
- E-mailuri/mesaje/comentarii abuzive, intimidante sau jignitoare
- Imagini/filmari suparatoare
- Umilire in mediul online
- Excluderea cu intentia de a rani pe ceilalti din mediul online (din grupuri, conversatii)
- Intimidarea celorlalti pe retelele de socializare
- Utilizarea parolei victimei cu scopul de a-i utiliza contul personal pe retelele de socializare pentru a posta diverse mesaje suparatoare despre aceasta
- Raspandirea zvonurilor despre anumite persoane prin intermediul retelelor de socializare
Care pot fi efectele cyberbullying-ului?
Cyberbullying-ul poate produce sentimente crescute de anxietate sociala si un nivel scazut al stimei de sine ce pot impacta negativ relatia copiilor si adolescentilor cu mediul inconjurator. De asemenea, prin faptul ca victimele nu pot tolera cyberbullying-ul, se va instala stresul care poate duce la depresie.
Performantele scolare ale victimelor se pot degrada considerabil, iar pasivitatea in mediile sociale si dezinteresul fata de activitatile zilnice ii pot impinge catre sedentarism. Sentimentele de excludere si vinovatie, frica si nesiguranta fata de grupul de apartenenta le determina pe victime sa se simta intr-o situatie din care nu mai au scapare, cu teama de a fi singure si nesustinute.
Ce putem face pentru a preveni implicarea copiilor nostri intr-un episod de cyberbullying?
- Putem deveni familiari cu retelele de socializare pe care isi petrec timpul copiii nostri: Facebook, Instagram, Twitter etc. rugandu-i sa ne arate profilele lor.
- Putem vorbi regulat si specific cu copiii nostri despre importanta sigurantei in mediul online si le putem explica ce pericole pot aparea. De asemenea, ii putem asigura ca ne pot cere ajutorul atunci cand nu se simt in siguranta.
- Este important sa construim o relatie de incredere cu copiii nostri. Putem seta limite si reguli de utilizare a Internetului, explicandu-le decizia luata, chiar cooptandu-i in procesul de stabilire a regulilor.
- Ne putem informa despre setarile retelelor de socializare menite sa detecteze limbajul abuziv si sa ne ajute in blocarea/raportarea episoadelor de cyberbullying.
Ce facem daca copiii nostri sunt implicati deja intr-un episod de cyberbullying?
- Ii sfatuim sa nu raspunda comentariilor rautacioase sau amenintarilor. Nu le stergem, ci le putem printa pentru a raporta episodul, daca este cazul.
- Nu dam vina pe ei. Trebuie sa fim intelegatori si sa ii asiguram ca vom gasi o solutie impreuna. Trebuie sa simta ca nu sunt ei de vina pentru ceea ce face agresorul.
- Nu trebuie sa ii pedepsim pentru ceea ce li se intampla in mediul online, nu le interzicem accesul la Internet, deoarece acest lucru ii va face sa se simta vinovati de ceea ce li se intampla si vor deveni mult mai secretosi.
- Putem discuta si cu profesorul de la clasa sau conducerea scolii pentru a afla daca sunt implicati si in bullying-ul traditional, la scoala.
Nu trebuie sa neglijam importanta insultelor si umilintelor la care sunt supusi copiii pe Internet. De cele mai multe ori apar prejudecati si credinte eronate cu privire la episoadele de bullying si cyberbullying: “Asa sunt copiii”, “Aceste lucruri ii intaresc”, “Cu totii am trecut prin asta”. Cyberbullying-ul este cu siguranta o experienta complexa ce are potentialul de a afecta dezvoltarea pozitiva a copiilor nostri.
Cu totii putem lua parte la promovarea atitudinilor „anti-cyberbullying” prin informarea si educarea celor din jurul nostru cu privire la existenta fenomenului.