Ce credeti ca este mai important: IQ-ul sau inteligenta emotionala?
Cu siguranta v-ati lovit de intrebarea aceasta de multe ori si probabil ati auzit diverse dezbateri pe tema. Insa, specialistii din domeniul inteligentei sugereaza sa nu tratam cele doua tipuri intr-un mod absolutist, pentru ca, de fapt, toate tipurile de inteligenta interactioneaza si contribuie impreuna la succesul nostru, fiecare cu propria contributie, iar dezvoltarea inteligentei emotionale poate sa aduca beneficii neasteptate in viata noastra.
Ce este inteligenta emotionala?
Conform psihologului Goleman, inteligenta emotionala (EQ) sau coeficientul emotional reprezinta abilitatea de a monitoriza atat propriile emotii, cat si pe ale celorlalti, de a le distinge, de a le recunoaste in mod corect si de a utiliza informatia emotionala pentru a ne ghida comportamentul si gandirea.
Spre exemplu, atunci cand empatizam cu colegii de munca, cand avem discutii profunde despre relatie cu sotul sau sotia sau cand incercam sa gestionam comportamentele nazbatioase ale copilului ne folosim de inteligenta emotionala si nu de IQ.
Inteligenta emotionala ne permite sa ne conectam cu cei din jurul nostru, sa ne cunoastem mai bine pe noi insine si sa traim intr-un mod autentic, avand o viata frumoasa si sanatoasa.
Care este diferenta dintre Inteligenta emotionala (EQ) si IQ?
Daca inteligenta emotionala este despre recunoasterea emotiilor si comunicarea lor in exterior, despre modalitatea de raportare la cei din jur, IQ-ul este inteligenta cognitiva, adica totalitatea abilitatilor cognitive care ajuta la rezolvarea de probleme, ce adesea trebuie sa fie structurata si sa aiba un scop stabilit.
Majoritatea persoanelor sunt mult mai familiare cu IQ-ul, deoarece el a tot fost abordat si dezbatut, fiind si cel mai des masurat prin testari standardizate.
Care sunt componentele Inteligentei emotionale?
Inteligenta emotionala cuprinde 5 elemente esentiale:
- Constientizarea de sine, adica abilitatea de a recunoaste si a intelege propriile emotii. Acest element este fundatia inteligentei emotionale.
- Autoreglarea, adica abilitatea de a gestiona, exprima si regla emotiile. Dezvoltarea autoreglarii este un pas inainte catre atingerea unei inteligente emotionale crescute.
- Motivatia intrinseca, cu alte cuvinte, persoanele cu inteligenta emotionala crescuta au motivatii interne pentru obiectivele lor si nu externe precum castigarea respectului celorlalti, faima sau castiguri externe.
- Empatia este abilitatea de a intelege sentimentele celorlalti, de a le recunoaste la un nivel intim si de a ne putea simti “in papucii celorlalti”.
- Abilitatile sociale ne permit sa interactionam cu ceilalti si sa avem succes in situatiile sociale.
Ce spun studiile in domeniul inteligentei emotionale?
In anul 2010, Lynda Jiwen Song si colegii au realizat un studiu prin care au explorat cum afecteaza inteligenta emotionala si inteligenta cognitiva performantele academice ale studentilor si interactiunile lor sociale.
Ei au descoperit ca, in timp ce inteligenta cognitiva este legata puternic de succesul academic al studentilor, inteligenta emotionala este legata de succesul social si de calitatea relatiilor acestora. Se pare ca inteligenta cognitiva nu avea contributie in relatiile sociale ale studentilor.
Un alt studiu realizat in anul 2009 de Kimmy S. Kee si colegii a aratat ca inteligenta emotionala este strans legata si de tulburarile mentale. Astfel, ei au descoperit ca persoanele diagnosticate cu schizofrenie aveau scoruri semnificativ mai scazute la testele de inteligenta emotionala, iar performantele foarte scazute la testele de inteligenta emotionala erau asociate cu simptome mult mai profunde in schizofrenie si cu un nivel scazut de functionare.
Unul dintre cele mai importante studii in domeniu, realizat de Delphine Nelis si colegii in 2009, a aratat ca putem sa ne dezvoltam inteligenta emotionala prin training-uri specifice pe care le-au aplicat participantilor, care au avut rezultate mult mai bune la scorurile de inteligenta emotionala la sfarsitul tratamentului aplicat in comparatie cu grupul de control caruia nu i-a fost aplicat niciun tratament.
Iata care sunt caracteristicile angajatilor si managerilor cu inteligenta emotionala crescuta:
- Nu le este frica de schimbare, inteleg faptele vietii si se adapteaza usor.
- Sunt constienti de sine, stiu la ce sunt buni, la ce fel de sarcini se pot descurca si in ce medii se simt confortabil.
- Sunt empatici. Pot usor sa se raporteze la ceilalti si sa inteleaga prin ce trec cei din jur.
- Sunt orientati catre calitate, dar inteleg ca perfectiunea este un standard imposibil.
- Sunt echilibrati si reusesc sa balanseze viata profesionala cu cea personala intr-un mod sanatos si eficient.
- Sunt curiosi si deschisi catre experiente si le place sa exploreze posibilitati.
- Sunt recunoscatori si fericiti.
Cateva strategii de dezvoltare a inteligentei emotionale
- Observati modul in care reactionati in jurul celorlalti, faceti un efort sa va puneti in locul lor, angajati-va sa aveti o atitudine deschisa fata de ceilalti si acceptati-le perspectivele si nevoile.
- Aruncati o privire asupra mediului dumneavoastra de munca si asupra comportamentului de lucru. Daca va dati seama ca sunteti in cautare de atentie pentru munca depusa, incercati sa practicati umilinta.
- Implicati-va in activitati prin care va puteti face o evaluare de sine pentru a va putea identifica slabiciunile si puteti avea o perspectiva onesta asupra dumneavoastra (Tips: Faceti o analiza SWOT).
- Examinati-va cum reactionati in situatiile stresante si lucrati in sensul de a va pastra calmul si a fi sub control.
- Asumati-va responsabilitatea actiunilor – asumati-va greselile, cereti-va iertare.
- Incercati sa va dati seama cum ii vor afecta pe ceilalti actiunile dumneavoastra inainte de a le pune in aplicare si incercati sa va puneti in pielea celor din jur pentru a va da seama care ar fi consecintele actiunilor dumneavoastra.
- Observati-va emotiile fara a incerca modificarea lor. Emotiile nu sunt bune sau rele, ele trebuie doar identificate.
- Incercati sa deveniti fluenti in “limbajul emotiilor”, invatati sa le identificati, sa le diferentiati.
- Simtiti emotiile din punct de vedere fiziologic: muschi incordati, ritm cardiac accelerat etc.
- Puteti sa tineti un jurnal de emotii in care sa va scrieti emotiile identificate pe parcursul zilei.
- Nu uitati ca emotiile sunt niste informatii valoroase despre propria persoana ce ajuta la castigarea unei noi perspective si in luarea unor mai bune decizii.
Vrei sa te cunosti mai bine, sa intelegi cu adevarat ratiunile din spatele deciziilor, actiunilor si reactiilor tale sau sa ai o imagine clara cu privire la ceea ce te motiveaza si inspira? Invata sa ai grija de tine si incepe cu „beautiful mind”! Fa-ti o progaramare si unul dintre specialistii ID Therapy Bespoke Treatment Center iti va acorda sprijinul necesar!
Date de contact pentru centrul ID THERAPY Bespoke Treatment Center
Telefon: +4 0751 202 272; Email: office[at]idtherapy.ro
Adresa: Strada Naum Ramniceanu, nr. 23, ap. 1, Sector 1, Bucuresti, Romania
Articole asemanatoare:
![Cătălina Popoviciu](https://www.idtherapy.ro/wp-content/litespeed/avatar/e0f5f59e0e09a6f23dd2bb372e1175c7.jpg?ver=1736937014)