Este perioada in care cadourile, daruitul si bucuria sunt pe primul loc. Ne gasim in alerta dupa cel mai bun, interesant, adaptat cadou, iar in spatele acestui proces sta, de fapt, motivatia noastra, oprotunitatea de a ne exprima personalitatea si vointa de a-i face pe cei din jur sa se simta apreciati.
Schimbul de cadouri poate dezvalui modul in care va ganditi la ceilalti, care sunt valorile dumneavoastra, ce pretuiti si iubiti, dar si modalitatea prin care construiti si intretineti relatiile din viata dumneavoastra. Studiile arata ca oferitul de cadouri este pentru a celebra principalele evenimente din viata, pentru a incuraja schimbul economic si pentru a introduce copiii in modele de comportament adecvate.
In urma cercetarilor, s-a ajuns si la o definire, astfel, oferitul de cadouri este o experienta sociala, culturala si economica: un schimb material si social de comunicare, inerent in toate societatile umane care are rolul de a mentine relatiile sociale si de a exprima sentimente.
Se pare ca din punct de vedere evolutionist, oferirea de cadouri a evoluat de la beneficiile adaptative ale impartirii alimentelor (adica, un exemplu de altruism reciproc) si, ulterior s-ar fi extins la domeniul selectiei partenerilor sub forma unei strategii a barbatilor de a-si curta partenera.
In ceea ce priveste diferentele de gen in oferitul de cadouri, studiile arata ca barbatii sunt mai inclinati catre daruri practice si tind sa fie mai atenti la pretul cadourilor, in timp ce femeile tind sa fie mai preocupate de acordarea si primirea de cadouri cu semnificatie emotionala.
Oferitul de cadouri este un process complex si important in interactiunea umana, iar cercetatorii sugereaza ca cel care daruieste este cel care are cele mai mari beneficii psihologice. A darui altora ne intareste sentimentele pentru ceilalti, ne face sa ne simtitm eficienti si atenti cu cei din jur, ne permite experimentarea unor sentimente pozitive de sine, simtindu-ne mai generosi si utili.
Insa, ne gasim frecvent luptandu-ne cu ce tip de cadouri sa alegem, ceea ce poate duce la un numar coplesitor de liste si ghiduri online de cumparaturi. Cercetarile arata ca, de obicei, cei care daruiesc aleg cadourile personalizate pentru destinatar, dar mai putin versatile fata de ce si-ar dori acesta sa primeasca. Aceasta neconcordanta apare deoarece cei care daruiesc tind sa se focuseze mai mult pe trasaturile de personalitate stabile decat pe variatele nevoi si dorinte ale celuilalt.
Astfel, ei sugereaza ca pentru a va face prietenul, sotul sau familia sa se simta mai aproape de dumneavoastra, ar fi indicat sa oferiti cadou spre exemplu, o experienta, studiile aratand ca acest lucru ar produce o imbunatatire a legaturii, in ciuda faptului ca si un lucru material ar putea fi utilizat la comun. Ei isi bazeaza afirmatiile pe faptul ca imbunatatirea relatiilor ce deriva din cadourile de tip experienta rezulta din emotia traita atunci cand experienta are loc si nu atunci cand sunt primite cadourile si poate fi o forma foarte eficienta de a cheltui in mod prosocial.
Totusi, cumparatul cadourilor poate fi o sursa de stres in ceea ce priveste cheltuitul banilor, insa cercetatoarea Elizabeth Bunn in stuidul sau „A cheltui bani in folosul celorlalti incurajeaza fericirea” spune ca „modul in care oamenii aleg sa isi cheltuie banii este cel putin la fel de important ca modalitatea prin care banii sunt facuti, iar cheltuitul banilor in folosul altor persoane poate avea un impact pozitiv asupra fericirii personale”. Desi este rezonabil sa se reduca cheltuielile in timpul sarbatorilor, a renunta la cumpararea unui cadou pentru cei dragi nu este o solutie, cum nici refuzarea acestuia nu este o varianta. Studiile arata ca cei ce refuza sa accepte sau sa schimbe cadouri cu cei dragi ar putea fi lipsiti de o legatura importanta cu familia si prietenii, nefiind in beneficiul relatiei.
Cum sa alegem cadourile potrivite – cateva idei strategice
-
Ce ar trebui sa spuna cadoul despre mine?
In ceea ce priveste tipul cadoului, exista doua tipuri de strategii: sa fie focusat pe cel ce primeste cadoul (spre exemplu, cumparati o carte pentru prietenul dumneavoastra al carui autor nu va place in mod special, dar acesta si-o doreste) sau sa fie focusat pe cel ce il ofera (acest tip de cadou reflecta personalitatea dumneavoastra, cumparand spre exemplu, cartea dumneavoastra favorita). Studiile arata ca cea din urma strategie, focusata pe cel care ofera, este cea care apropie oamenii cel mai mult.
-
Cat ar trebui sa cheltui?
Studiile arata ca nu trebuie sa ne focalizam pe pretul cadourilor, deoarece in urma experimentelor, acestia au descoperit ca pretul nu este un factor de apreciere al cadourilor, ci mai mult strategia referitoare la tipul cadoului ales.
-
Ce se intampla daca aleg cadoul gresit?
Cercetarile au descoperit ca cei ce primesc cadouri pe care le considera „corecte” sfarsesc prin a se vedea mai apropiati si asemanatori celor ce le ofera cadoul. Cu alte cuvinte, daca prietenul dumneavoastra va ofera un cadou frumos, veti considera ca aveti mult mai multe in comun unul cu celalalt, insa acest lucru se pare ca este dovedit doar in cazul barbatilor. Intr-un studiu in care barbatii au considerat ca partenera lor le-a cumparat un cadou gresit, au inceput sa se gandeasca ca nu prea au lucruri in comun cu partenera lor, ceea ce i-a facut sa puna la indoiala longevitatea relatiei.
-
As putea sa intreb pur si simplu ce isi doreste?
Sigur. Cercetarile arata ca oamenii apreciaza mult mai mult un cadou atunci cand acesta este ce au cerut in mod explicit. Daca aveti nedumeriri in ceea ce priveste cumparatul cadourilor, cel mai simplu mod este sa ii intrebati pe ceilalti ce isi doresc, chiar daca uneori doriti ca totul sa fie o supriza, puteti adapta cerintele celuilalt, reusind sa il surprindeti intr-un mod personal, fiind atenti la dorintele celor din jur.
Nu conteaza cat de mult daruim, ci cat de multa iubire punem in dar si doar prin a darui suntem capabili sa primim mult mai mult decat avem deja.
Sarbatori fericite!
Articole asemanatoare:

Singurul medic psihoterapeut din Romania specializat in Terapia de Cuplu prin metoda Gottman si in Terapie prin Realitate Virtuala pentru Fobii si Adictii, Management Anxietate. Reprezentant al Institutul Gottman din Seattle, SUA, cat si al Insitutului Virtually Better INC, Atlanta, USA.