Schemele dezadaptative timpurii reprezinta modele emotionale si de gindire dez-adaptative, privitoare la sine si la relatiile cu ceilalti. Acestea debuteaza devreme in viata, se dezvolta pe perioada copilariei si se construiesc permanent pe parcursul intregii vieti. Ele includ atat componente intelectuale cat si emotionale si se formeaza ca rezultat al frustrarii sau supra-satisfacerii nevoilor umane de baza (siguranta, afectiune etc.) sau al unor experiente traumatice.
Schemele dezadaptative – caracteristici
Schemele dezadaptative au anumite caracteristici distinctive:
- se dezvolta in copilarie, ca rezultat al interactiunii dintre temperamentul innascut si experientele negative de zi cu zi ce apar in relatia copilului cu persoanele apropiate
- produc un stres emotional puternic, conducand la consecinte defavorabile persoanei sau celor din jurul sau
- impiedica dezvoltarea autonomiei si exprimarii proprii, a acceptarii si a unei relationari armonioase cu ceilalti
- sunt adanc inradacinate si auto-perpetuate
- sunt activate de evenimentele cotidiene congruente cu schemele (sic) sau de o stare biologica
S-a descoperit faptul ca schemele dezadaptative sunt in numar de optsprezece si sunt organizate in cinci domenii:
- Separare si respingere (Deprivare Emotionala-ED, Abandon/Instabilitate-AB, Neincredere/Abuz-MA, Izolare sociala-SI, Deficienta/Rusine-DS)
- Autonomie si performanta deficitare (Esec-FA, Dependenta/Incompetenta-DI, Vulnerabilitate la rau sau boala-VH, Interependenta-EM)
- Limite deficitare (Indreptatire/Grandiozitate-ET, Autocontrol redus-IS);
- Orientare catre celalalt (Subjugare-SB, Autosacrificiu-SS, Nevoia de aprobare/recunoastere-AS)
- Hipervigilenta si inhibitie (Negativitate/Pasivitate-NP, Inhibitie emotionala-EI, Standarde nerealiste /Hipercriticism-US, Punitivitate-PU)
Despre sentimentul esecului
In anul curent, am realizat un studiu pilot pe subiecti romani, impartiti in trei grupuri: cu tulburari depresive, cu tulburari de anxietate sau doar simptome anxioase si/sau depresive, fara a avea o tulburare. S-a constatat ca singura dintre schemele dezadaptative care difera la cele trei grupuri a fost FA (”failure” in engleza) – Esec.
Aceasta schema dezadaptativa reprezinta convingerea ca nu esti capabil sa faci ceva bine, ca inevitabil vei gresi, vei esua in domenii importante ale vietii (scoala, cariera, sport), ca ai un statut social scazut si mai putin succes decat ceilalti de aceeasi varsta.
Conform rezultatelor studiului, schema dezadaptativa Esec apare mai intensa la cei cu simptome amestecate (anxietate si depresie) care, totusi, nu au un diagnostic de tulburare, comparativ cu persoanele care au tulburari de anxietate sau tulburari depresive. De asemenea, sentimentul esecului se manifesta mai puternic la cei cu tulburari depresive decat la cei cu tulburari de anxietate.
Rezultatele obtinute sustin modelul transdiagnostic al tulburarilor mentale. Conform acestuia, diagnosticele nu mai merita privite ca niste categorii distincte. De obicei, tulburarile psihice (mai ales cele legate de depresie si anxietate) apar impreuna. La fel, cei cu tulburari de anxietate au si simptome depresive si invers, chiar daca nu au o tulburare”completa”.
Astfel diferenta intre ”normalitate” si ”tulburare” se face pe baza nivelului de stres simtit de suferinzi si a scaderii calitatii vietii lor. De aceea, o persoana cu un amestec de simptome care, separat, nu indeplinesc criteriile pentru vreo tulburare mentala, poate avea un nivel al sentimentului de esec mai mare decat o alta diagnosticata cu o tulburare depresiva sau de anxietate.
In concluzie, si atunci cand o persoana nu are neaparat o tulburare mentala, ci doar simptome profund suparatoare de depresie si/sau anxietate poate simti ca nu isi atinge obiectivele dorite, ca se situeaza mai jos decit cei de aceeasi varsta.
In acest caz, pe langa abordarea simptomelor care ii afecteaza performantele si calitatea vietii, este utila evaluarea sentimentului de esec personal si interventia terapeutica asupra acestuia, daca se dovedeste ca el se manifesta ca fiind una dintre schemele dezadaptative.
BIBLIOGRAFIE
Byers, A. L., Yaffe, K., Covinsky, K. E., Friedman, M. B., & Bruce, M. L. (2010). High Occurrence of Mood and Anxiety Disorders Among Older Adults: The National Comorbidity Survey Replication. Archives of General Psychiatry, 67(5), 489-496.
David, D. (2009), Young Schema Questionnaire-Short Form 3, Cognitrom Assessment System ++, Cluj-Napoca: ASCR
Garber, J., & Weersing, V. R. (2010). Comorbidity of Anxiety and Depression in Youth: Implications for Treatment and Prevention. Clinical Psychology: Science and Practice, 17(4), 293-306.
O’Neil, K. A., Podell, J. L., Benjamin, C. L., & Kendall, P. C. (2010). Comorbid Depressive Disorders in Anxiety-disordered Youth: Demographic, Clinical, and Family Characteristics. Child Psychiatry & Human Development, 41(3), 330-341.
Articole asemanatoare:
Singurul medic psihoterapeut din Romania specializat in Terapia de Cuplu prin metoda Gottman si in Terapie prin Realitate Virtuala pentru Fobii si Adictii, Management Anxietate. Reprezentant al Institutul Gottman din Seattle, SUA, cat si al Insitutului Virtually Better INC, Atlanta, USA.