Comportamentul agresiv poate fi o stare de anxietate nerecunoscuta. Copiii care par a se opune mereu sau au momente in care isi pierd controlul, au, de fapt, o anxietate foarte mare.
De exemplu, Mihai, un baiat de 10 ani, are o manifestare negativa la scoala. Deranjat de ceva ce ii spune un coleg, el il impinge cu putere pe celalalt baiat si totul se incheie cu o partida de lovituri. Cand profesorul intra sa-i desparta, Mihai o ia razna, aruncand cu hartii si carti peste tot in sala de clasa, iesind apoi din sala si coborand pe hol in jos.
El este adus in cele din urma in biroul directorului, unde membrii personalului si corpului didactic incearca sa-l calmeze. In schimb, el il loveste si pe director intr-un efort frenetic de a scapa. Personalul suna la 112, iar Mihai ajunge la camera de urgente.
Pentru cei neinitiati, Mihai arata ca un baiat cu probleme serioase de furie, cu comportamentul agresiv. Nu este prima data cand isi pierde controlul. Scoala insista ca parintii sa-l ia acasa la pranz in fiecare zi, pentru ca i-a fost interzis sa mai mearga la cantina.
Comportamentul agresiv si starea de anxietate nerecunoscuta
Dar ce se intampla cu adevarat? Se pare ca, dupa o evaluare psihologica, conform raportului medical, Mihai depaseste limitele pentru ceea ce numim anxietate sociala. El nu poate tolera nicio critica, fie ea constructiva sau nu. Mihai este ingrozit in a se simti rusinat, asa ca atunci cand un baiat spune ceva care il face sa se simta incomod, el nu are nicio abilitate de a se descurca si o ia razna. Lupta sau fugi.
Povestea lui Mihai ilustrează ceva de care parintii si profesorii nu-si dau seama – comportamentul agresiv este adesea generat de o anxietate nerecunoscuta.
Un copil care pare a se opune mereu sau care are comportamentul agresiv poate reactiona la anxietate, in functie de varsta lui, astfel incat nu poate sa se exprime clar sau nu poate recunoaste pe deplin ceea ce simte.
Mai ales in cazul copiilor mai mici care au anxietate s-ar putea sa observati un tip de comportament linistit si lipicios, dar puteti vedea si accese de furie si caderi complete.
Starea de anxietate si deghizarea in alte comportamente
Anxietatea se manifesta intr-o varietate surprinzatoare de moduri, in parte deoarece se bazeaza pe un raspuns fiziologic la o amenintare din mediul inconjurator, un raspuns care maximizeaza capacitatea organismului de a se confrunta cu pericol sau de a scapa de un pericol.
Astfel, in timp ce unii copii isi manifesta anxietatea prin diminuarea situatiilor sau obiectelor care le declanseaza temeri, altii reactioneaza cu o nevoie coplesitoare de a iesi dintr-o situatie incomoda.
Acest comportament, care poate fi greu de gestionat, este adesea gresit interpretat ca furie sau ca opozitie.
Anxietatea este unul dintre acele diagnostice care se deghizeaza. In special, copiii care nu-si pot exprima sentimentele sau care cred ca nimeni nu ii asculta, ar putea sa-si manifeste anxietatea printr-o dereglare comportamentala.
Simptomele cele mai frecvent recunoscute ale anxietatii la un copil
Problemele legate de dormitul in propria camera sau cele legate de separarea de parinti, evitarea anumitor activitati, temperamentul comportamental inhibat, toate sunt simptome cunoscute ale anxietatii in cazul unui copil.
Oricine ar recunoaște aceste simptome, insa, in multe alte cazuri, anxietatea poate fi ascunsa.
In cazul in care plangerile principale sunt crizele nervoase, perturbarea activitatilor scolare sau aruncatul pe podea in timp ce faceti cumparaturi la mall, este greu sa stii ce inseamna.
Dar nu este neobisnuit pentru ca diagnosticul in aceste cazuri sa fie o tulburare destul de profunda de anxietate.
Un alt mod surprinzator prin care se poate exprima anxietatea in cazul copiilor mici este halucinatia. Copiii mici spun ca asculta anumite lucruri sau vad anumite lucruri.
Acestea nu sunt aceleasi cu halucinatiile pacientilor varstnici care sunt schizofrenici, de exemplu, ci ar putea fi o manifestare a anxietatii si acesta este modul in care copilul mic o exprima.
Probleme la scoala
Nu este neobisnuit ca un copil cu anxietate grava nediagnosticata sa aiba comportamentul agresiv la scoala, unde cererile si asteptarile il preseaza si nu se poate descurca.
Si poate fi foarte confuz pentru profesori si alti membri ai personalului sa „citeasca” comportamentul agresiv, care poate parea ca iese de nicaieri. Anxietatea este una dintre cauzele comportamentului agresiv, ceea ce face ca predarea la clasa sa fie atat de provocatoare.
Problema este ca, atunci cand copiii care sunt anxiosi devin agresivi, ei ii indeparteaza pe adultii de care au nevoie pentru a-i ajuta sa se simta in siguranta. Si in loc sa invete sa-si gestioneze anxietatea, ei ajung sa-si petreaca jumatate din zi in biroul directorului.
Psihologii vad o multime de actiuni la scoala, ca rezultat al traumei de acasa. Copiii care se lupta, care nu se simt in siguranta acasa pot actiona ca “teroristi” in scoala, cu un comportament agresiv si intimidant. Cei mai expusi riscului sunt copiii cu ADHD care au suferit traume. Ei sunt hiper-vigilenti, nu au o functionare executiva, interpreteaza gresit semnalele si intra in lupta.
Instrumente oferite copiilor pentru a depasi anxietatea
Atunci cand un profesor este capabil sa construiasca o relatie cu un copil, pentru a afla ce se intampla cu el, ce ii provoaca comportamentul agresiv, ii poate oferi adesea instrumente pentru a face fata anxietatii si pentru a preveni caderile.
Exista anumite strategii pe care copiii le pot invata sa le utilizeze pentru a se linisti, de la exercitii de respiratie pana la tehnici de distragere a atentiei.
Cand un profesor intelege anxietatea copilului care sta la baza opozitiei, mai degraba decat sa presupuna ca acesta incearca in mod activ sa il faca sa se simta mizerabil, el isi schimba abordarea. Profesorul este capabil sa isi uneasca fortele cu elevul si cu consilierul scolar, astfel incat sa prezinte strategii de prevenire a acestor situatii.
Anxietatea confundata cu ADHD
Anxietatea conduce, de asemenea, la o multime de simptome intr-un cadru scolar, simptome care sunt usor interpretate ca ADHD sau comportament sfidator. Simptomele unui copil care are dificultati la scoala pot fi: nu acorda atentie, se ridica de pe scaun tot timpul, pune o multime de intrebari, merge la baie foarte des, intra in spatiul altor copii.
Comportamentul lui ii tulbura pe ceilalti copii si este frustrant pentru profesor, care se intreaba de ce trebuie sa raspunda la multe intrebari si de ce copilul este atat de preocupat de ce fac ceilalti copii. Oamenii tind sa presupuna ca ceea ce se intampla cu acest copil este un tip de ADHD, insa, de obicei, este anxietate.
Copiii etichetati gresit ca neatenti, nu pun de fapt toate aceste intrebari pentru ca nu asculta, ci mai degraba pentru ca au nevoie de o multime de reasigurari.
Cum poate fi identificata anxietatea
Probabil ca apare mai mult decat ne gandim fie ca anxietate sub forma de comportament agresiv, fie ca anxietate care coexista cu comportamentele perturbatoare.
Mai intai de toate, o evaluare buna trebuie sa adune date din mai multe surse, nu doar de la parinti.
E nevoie sa se discute cu profesorii si cu alte persoane implicate in viata copilului, pentru ca uneori copilul se comporta exact la fel acasa si la scoala, iar alteori se comporta ca si cum ar fi doi copii diferiti.
Si trebuie sa se utilizeze scale de evaluare pentru un spectru complet de comportamente, nu doar pentru zona care arata cea mai evidenta, pentru a se evita lipsa unor elemente, si tragerea unor concluzii gresite.
Un copil cu anxietate severa care se lupta la scoala, are un comportament agresiv, ar putea avea, de asemenea, probleme de atentie sau de invatare, dar ar putea fi nevoie sa fie tratat pentru anxietate mai inainte ca el sa poata fi evaluat cu adevarat pentru celelalte.
Date de contact pentru centrul ID THERAPY Bespoke Treatment Center
Telefon: +4 0751 202 272
Email: office[at]idtherapy.ro
Adresa: Strada Naum Ramniceanu, nr. 23, ap. 1, Sector 1, Bucuresti, Romania
Articole asemanatoare:
Singurul medic psihoterapeut din Romania specializat in Terapia de Cuplu prin metoda Gottman si in Terapie prin Realitate Virtuala pentru Fobii si Adictii, Management Anxietate. Reprezentant al Institutul Gottman din Seattle, SUA, cat si al Insitutului Virtually Better INC, Atlanta, USA.