Familiile si profesorii sunt curiosi cu privire la modul in care izolarea sociala in lunile de pandemie influenteaza experientele de la scoala pentru adolescenti, mai ales avand in vedere ca multi invata, cel putin partial, virtual.
Stim ca adolescentii se dezvolta prin conexiunile sociale, iar adolescenta este momentul fundamental pentru dezvoltarea abilitatilor de construire a relatiilor pe tot parcursul vietii.
Acest amestec de interactiune in persoana, fata in fata si interactiunea virtuala ofera suficienta legatura sociala semnificativa? Sau este prea greoaie, facand adolescentii sa se simta mai izolati?
In munca mea cu adolescentii, aud pareri mixte despre scoala la distanta. Unii sunt incantati sa-si „vada” online prietenii si profesorii, in timp ce altii sunt coplesiti si frustrati de problemele tehnice si de oboseala resimtita din cauza ecranului.
Cativa pur si simplu sunt tematori.
Cum le putem recunoaste ingrijorarile importante, cum putem sa ajutam la atenuarea ingrijorarilor si sa oferim instrumente solide pentru o experienta scolara de succes si plina de satisfactii?
Perfectionarea abilitatilor sociale pentru noul normal
Studentii si elevii care se simt anxiosi sau frustrati ar trebui sa fie asigurati ca aceste sentimente sunt pe deplin normale in aceste vremuri incerte. Abilitatile sociale pot rugini din cauza distantarii fizice si a masurilor de sedere la domiciliu, facandu-le sa se simta putin incomode, chiar daca anterior au fost foarte bine realizate. Abilitatile sociale realizate prin tehnologie nu sunt aceleasi ca si in persoana; necesita orientare, practica si acceptarea limitarilor.
Unii adolescenti s-ar putea lupta mai mult decat altii pentru a se adapta la aceste noi circumstante. Adolescentii pot experimenta anxietate, frica, jena sau pot simti ca sunt judecati, analizati de altii in mediile sociale online. Au nevoie de un sprijin suplimentar, mai ales atunci cand aceste sentimente provoaca suferinta sau duc la evitare. Daca aceste comportamente persista mai mult de 6 luni, aceasta este considerata tulburare de anxietate sociala virtuala.
Tulburarile de anxietate sunt cele mai frecvente conditii de sanatate mintala la copii si pana la 15% dintre adolescenti pot avea tulburari de anxietate sociala, dintre care majoritatea nu sunt recunoscute sau tratate. Tulburarea de anxietate sociala este frecvent observata la pre-adolescenti si adolescenti, mai des la fete si la copiii cu alte tulburari de sanatate mintala sau daca au membrii ai familiei cu tulburari de anxietate.
In timp ce multi adolescenti cu tulburari de anxietate sociala s-ar fi putut bucura de o ameliorare de la simptomele lor tipice in timpul inchiderii scolii pe timpul vacantelor, acum pot necesita sprijin suplimentar datorita experientei scolare la distanta.
Iata cateva sfaturi pentru a ghida adolescentii care se confrunta cu anxietate sociala in acest moment dificil.
Recunoasteti modul in care ar putea arata anxietatea sociala acum si oferiti un sprijin validator, fara a-i judeca
Semnul distinctiv al tulburarii de anxietate sociala este o teama intensa fata de situatiile sociale sau de performanta in situatiile sociale, iar pentru adolescenti, activitatile scolare si conexe au fost in mod traditional locul unde s-au declansat aceste lupte. Acum, in timpul acestei pandemii unde avem distantare sociala, activitati sociale anulate si invatare la distanta, semnele prevestitoare ale acestei tulburari pot arata diferit.
Acum este posibil sa observati la adolescenti sentimentele de singuratate in timpul orelor virtuale si imposibilitatea sa se conecteze cu prietenii si profesorii.
Acestia pot exprima o teama intensa de a face sau a spune ceva jenant online, de a pune intrebari sau de a li se pune o intrebare pe platforma. Ei pot parea timizi, introvertiti, nelinistiti sau neatenti la webcam. Unii vor fi extrem de reticenti sau nu vor putea „sa se conecteze” in mod independent la curs sau sa isi activeze camerele pentru a fi „vazuti”.
Simptomele fizice, cum ar fi senzatia de lesin, greata, tremuraturi si transpiratii pot fi si ele prezente, dar si mai greu de observat de la distanta de catre profesori si parinti.
Ce puteti face in acest caz?
Pentru inceput, oferiti validare si incurajari pozitive, rugandu-i pe adolescenti sa se deschida si sa impartaseasca experientele lor.
Expresii utile pot fi:
„Asta suna infricosator. Spune-mi mai multe.”
„Am auzit ca a fost greu. Hai sa practicam cativa pasi care te-ar putea ajuta sa faci fata la curs maine. ”
„De curand, am avut probleme cu Zoom. Uite ce m-a ajutat sa trec cu bine peste asta ”.
Colaborati cu adolescentul pentru a crea propria lista de strategii de coping si ajutati-l in practica abilitatilor sociale la distanta.
Abilitatile de coping, pregatirea si practica sunt strategii cheie pentru anxietatea sociala la adolescenti. Vrem sa trecem de la evitarea partilor incomode din ziua cu cursurile la distanta, la confruntarea cu fricile. Nu vrem sa cream solutii alternative; in schimb, ne propunem sa exersam abilitatile de „a lucra prin frica”. Pentru a face fata, adolescentii pot incerca exercitii de respiratie si pot avea ca intaritor faptul ca nimeni nu poate sa isi dea seama de la distanta, pe camera ca o face. Mindfulness sau meditatia ajuta si ele. Yoga sau pauzele de miscare programate pot ajuta la ameliorarea stresului.
Iata cateva strategii pentru a-i ajuta pe adolescenti si pentru a-i pregati pentru acele situatii care provoaca frica:
- Faceti o lista a instrumentelor de coping care pot fi utilizate in acel moment
- Luati in considerare jocul de rol (virtual sau personal).
- Salvati fraze / intrebari introductive care pot fi copiate si lipite pe chat pentru a atrage colegii.
- Elaborati mesaje catre profesori impreuna pentru a fi utilizate atunci cand este necesar.
- Planificati o data virtuala de studiu cu un grup mai mic de colegi.
- Practicati testele sau alte situatii incarcate de anxietatea de performanta de la distanta din timp.
- Cautati ajutor de la profesori sau specialisti in sanatate mintala.
Pentru adolescentii care se confrunta cu dificultati sociale in aceasta perioada, cea mai buna strategie de lucru este sa faceti o echipa cu scoala, profesorul si un consilier in sanatate mintala, pentru a le crea toate oportunitatile sa se poata exprima cat mai deschis, cat mai liber, fara a se simti judecati de catre ceilalti.
Succes!
Date de contact pentru centrul ID THERAPY Bespoke Treatment Center
Telefon: +4 0751 202 272; Email: office[at]idtherapy.ro
Adresa: Strada Naum Ramniceanu, nr. 23, ap. 1, Sector 1, Bucuresti, Romania
Articole asemanatoare:
Singurul medic psihoterapeut din Romania specializat in Terapia de Cuplu prin metoda Gottman si in Terapie prin Realitate Virtuala pentru Fobii si Adictii, Management Anxietate. Reprezentant al Institutul Gottman din Seattle, SUA, cat si al Insitutului Virtually Better INC, Atlanta, USA.