Motivele care îi determina pe oameni să facă shopping compulsiv și achiziții de lux de Crăciun nu sunt de ordin rațional.
Atât sezonul Black Friday, cât și cel de Crăciun, determină shopping neplanificat pentru consumatorii din întreaga lume.
Fiind într-adevar un sezon de shopping impulsiv le oferă un pic mai mult decât o soluție emoțională pe termen scurt.
Paradoxal, deși uzual achizițiile se fac în funcție de ce beneficii au produsele si cum se potrivesc cu nevoia lor pragmatică si funcțională, în aceasta perioadă alegerile sunt făcute pe ce valoare simbolică si psihologică o dau oamenii, respectiv pe ce emoție profundă o declanșează în ei.
Unul dintre motive ar putea fi Craciunul care coincide cu cea mai aglomerată perioadă de shopping din lume, fiind perioada cadourilor, iar studiile confirma faptul ca este cel mai usor să transformi o persoană dintr-un vizitator într-un client atunci când acesta se află în goană dupa cadouri.
Cumpărăturile impulsive apar când consumatorii percep produsele sau brand-ul pe care îl achiziționează că se potrivește cu atitudinea lor, cu părerea despre sine și că îi ajută să își exprime cu ușurință identitatea.