25 oct. 2018

Stres sau anxietate: care este diferenta?

Stresul si anxietatea impartasesc multe din aceleasi simptome fizice, ceea ce face dificila identificarea diferentelor dintre ele. Aflati in acest articol cum va puteti da seama daca suferiti de stres sau de anxietate.

Daca privim din afara, diferentele dintre stres si anxietate pot fi dificil de observat. Ambele pot duce la nopti nedormite, epuizare, ingrijorare excesiva, lipsa de concentrare si iritabilitate. Chiar si simptomele fizice - cum ar fi frecventa cardiaca rapida, tensiunea musculara si durerile de cap – le pot afecta atat pe persoanele care sufera de stres, cat si pe cele diagnosticate cu o tulburare de anxietate. Datorita simptomelor care pot fi comune, este dificil de stiut cand sa faci respiratie profunda si cand sa cauti un ajutor specializat.

Stresul este reactia organismului la un declansator si este, in general, o experienta pe termen scurt. Acesta poate fi pozitiv sau negativ. Cand stresul va ajuta sa va descurcati cu termenul limita pe care l-ati considerat o cauza pierduta, este pozitiv. Daca insa are drept rezultat insomnia, concentrarea slaba si scaderea abilitatii de a face lucrurile pe care le faceti in mod normal, este negativ. Stresul este un raspuns la o amenintare in orice situatie data.

Nadia Gorduza – medic, psihoterapeut si business coach

Anxietatea, pe de alta parte, este o tulburare indelungata de sanatate mintala care poate fi declansata de stres. Aceasta nu dispare dupa ce amenintarea a trecut. Ea poate cauza probleme semnificative in domeniile social, ocupational, precum si in alte domenii importante de functionare.

Simptomele legate de stres

Exista o serie de tulburari emotionale si fizice legate de stres, incluzand depresia, anxietatea, atacurile de cord, accidentele vasculare cerebrale, probleme gastrointestinale, obezitatea si hipertensiunea arteriala. Nivelurile ridicate de stres pot afecta foarte mult atat mintea, cat si corpul.

Deoarece stresul se poate manifesta in multe feluri, va va fi de ajutor sa cunoasteti cateva simptome comune:

  • Dureri de cap frecvente
  • Tulburari ale somnului
  • Dureri de spate si/sau de gat
  • Stari confuze, de lesin sau ameteli
  • Transpiratie la maini sau la picioare
  • Dificultate la inghitire
  • Imbolnaviri frecvente
  • Iritabilitate
  • Probleme gastrointestinale
  • Ingrijorare exagerata
  • Ritm cardiac rapid
  • Tensiune musculara
  • Sentimente care va coplesesc
  • Ganduri care nu va dau pace
  • Concentrare slaba
  • Goluri de memorie
  • Energie diminuata
  • Pierderea dorintei sexuale

Simptomele stresului pot varia si se schimba de-a lungul timpului. Daca va observati propriile raspunsuri la stres, acest lucru va poate ajuta sa constientizati modul in care acesta se manifesta in cazul vostru. Cunoasterea acestor informatii vitale va va ajuta sa invatati sa folositi tehnici de reducere a stresului la primele semne de stres pentru a evita repercusiunile pe termen lung.

Cum sa faceti fata stresului

Perioada de invatare pentru a face fata stresului poate necesita unele incercari si greseli. Ceea ce functioneaza pentru cel mai bun prieten nu poate functiona si pentru voi. Este important sa va construiti propriul set de instrumente de reducere a stresului, astfel incat sa aveti mai mult de o strategie de a actiona atunci cand acesta are loc:

  • Exersati respiratia profunda: Cel mai bun lucru pe care il puteti face atunci cand sunteti stresati este sa va angajati intr-o respiratie profunda. Exersati aceasta strategie atunci cand sunteti calmi, astfel incat sa stiti cum sa o utilizati atunci cand sunteti sub presiune. Inspirati in timp ce numarati pana la patru, tineti aerul in piept patru timpi si expirati in timp ce numarati tot pana la patru. Repetati
  • Exersati tehnicile de mindfulness: Cel mai bun mod de a practica mindfulness-ul este sa va deconectati de lumea digitala si sa va reconectati cu lumea naturala pentru o anumita perioada de timp in fiecare zi. Faceti o plimbare in aer liber si utilizati aceasta ocazie de a observa imprejurimile folosindu-va de toate simturile
  • Faceti miscare: Exercitiile fizice efectuate zilnic elibereaza substante chimice in creier. Acest lucru va poate impiedica sa reactionati negativ la evenimentele stresante
  • Tineti un jurnal: D...

Articolul integral poate fi vizualizat doar de abonatii la newsletter.

Esti deja abonat? Introdu adresa de email in campul de mai jos pentru verificare.


Nu esti deja abonat?

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *