17 Noi 2016

CONTROLUL EMOTIONAL: Secretul pe care multi oameni nu-l cunosc

Secretul controlului emotional mai bun este legat de nivelul mai scazut al depresiei si al anxietatii. Cheia catre controlul emotional este sa fii flexibil.

Persoanele cu niveluri mai scazute ale depresiei si ale anxietatii tind sa-si gestioneze mai bine emotiile si sa se adapteze mai eficient situatiei. In scopul efectuarii acestei cercetari despre controlul emotional, oamenii au fost urmariti timp de peste o saptamana.

Ei au fost rugati sa indice modul in care si-au gestionat emotiile si cat de mult control au avut asupra situatiei.

Persoanele cu cele mai inalte niveluri de sanatate mintala au avut tendinta de a-si schimba strategia mai mult, in functie de cat de mult control au avut asupra situatiei.

Cand au avut un control mai mic – nu au putut schimba lucrurile – au avut tendinta de a reevalua situatia.

Reevaluarea implica intelegerea unei situatii intr-un mod diferit. De exemplu: „Am fost respins in iubire, dar cel putin am incercat, poate data viitoare voi fi mai norocos”. Dar atunci cand oamenii au avut mai mult control – cu alte cuvinte, ar fi putut face ceva in legatura cu situatia – au avut tendinta de a evita sa gandeasca diferit situatia.

Autorii studiului afirma: „Am descoperit ca persoanele cu un nivel mai ridicat al starii de bine au folosit mai mult reevaluarea pe masura ce contextele au devenit mai putin controlabile, in timp ce persoanele cu un nivel mai scazut de bine au aratat modelul opus”. Motivul pentru care reevaluarea nu este buna atunci cand ai control, este ca te opreste sa faci ceva in legatura cu situatia.

Autorii studiului explica:”Atunci cand o situatie poate fi schimbata in mod direct, reevaluarea poate submina functia de adaptare a emotiilor in motivarea actiunii”. In cazul in care situatia poate fi schimbata, este mai bine sa iti lasi emotiile – oricare ar fi ele – sa-ti motiveze schimbarea, mai degraba decat sa incerci sa-ti schimbi aceste emotii. Cu toate acestea, in cazul in care situatia nu poate fi schimbata, este mai bine sa incerci sa-ti schimbi emotiile.

Studiul a fost pubicat in ziarul „Psychological Science (Haines et al., 2016).

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *