29 apr. 2020

Cum poti gestiona gandurile negative intr-un mod sanatos?

Cand ma gandesc la momentele mai putin fericite din viata mea si la acele momente de frustrare, imi dau seama ca mi-am prelungit aceste experiente deoarece am petrecut mult prea mult timp cu gandurile mele deloc adaptative. Fie ma ingrijoram pentru viitor, fie ma gandeam la greseli din trecut, fie ma gandeam la oportunitati pierdute si la toate evenimentele mai putin placute din viata mea.

Avem intre 40.000 si 80.000 de ganduri in fiecare zi. Gandeste-te cate din acestea sunt negative si sunt irosite, fara a-ti aduce un beneficiu!

Ce cauzeaza gandirea negativa?

Daca realizam care este cauza gandurilor negative, ne vom afla cu un pas mai aproape de gestionarea lor.

In primul rand, o cauza majora a gandurilor negative este data de tulburarile mintale. Spre exemplu, tulburarea obsesiv-compulsiva sau tulburarea de anxietate generalizata, precum si depresia pot fi tulburari in care gandurile negative jongleaza cum vor ele cu mintea noastra. Desi gandurile negative pot aparea in tulburarile mintale, ele nu sunt specifice doar lor, cu totii avem ganduri negative in fiecare zi.

Ruminatia este o alta sursa a gandurilor negative. Ruminatia inseamna a pastra ciclul vicios al gandurilor negative si a rula continuu ganduri care nu ne sunt folositoare, ajungand in punctul in care ne pierdem printre ele. Ruminatia poate sa intensifice simptomele depresive si ne poate impacta abilitatea noastra de a gandi si de a procesa adaptativ emotiile.

Cortizolul este o alta cauza a aparitiei gandurilor negative. Cortizolul este un hormon eliberat in momente stresante si are multe functii in corpul nostru. A avea o doza echilibrata de cortizol in organism este esential pentru sanatatea mintala si fizica. Problema este atunci cand ne punem organismul mereu la limita si cand ne punem mintea si corpul in situatii stresante, deoarece creierul nostru incepe sa elimine doze crescute de cortizol, incepem sa dezvoltam patternuri de gandire negativa si incepem sa normalizam acele patternuri.

Ne agatam de regrete si frici

Martin Seligman considera ca gandurile negative isi au cauza in cateva situatii:

Frica fata de viitor. Oamenii se tem de necunoscut, iar ca rezultat incep sa gandeasca ca se vor intampla cele mai ingrozitoare lucruri, precum esec sau dezastru. Insa, viitorul inca nu este aici, iar oamenii care se gandesc la el doar pierd momentul prezent, prezentul fata de care oamenii au cel mai mare control.

Anxietate fata de prezent. Multi dintre noi, totusi, ne putem ingrijora si de ceea ce cred ceilalti despre noi, despre cum va fi traficul sau daca suntem buni in ceea ce facem. Daca ne aflam intr-o relatie sau intr-un mediu toxic, atunci gandurile negative tind sa fie si mai pronuntate.

Regret fata de trecut. Cu totii am facut lucruri de care suntem rusinati sau pe care le regretam. Oamenii care au tendinta catre gandirea negativa tind sa rumineze si mai mult la greselile trecutului.

Desi este important sa ne dam seama de cauza gandurilor noastre negative, vestea buna este ca noi putem sa le controlam si sa le gestionam intr-o maniera eficienta!

Iata 5 pasi pentru gestionarea adecvata a gandurilor negative!

Desi este nerealist sa spune...

Articolul integral poate fi vizualizat doar de abonatii la newsletter.

Esti deja abonat? Introdu adresa de email in campul de mai jos pentru verificare.


Nu esti deja abonat?

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *