15 nov. 2016

ATACUL DE PANICA: simptome si solutii pe care ar trebui sa le cunosti

Atacul de panica are simptome care sunt similare cu cele ale unui atac de cord si sunt resimtite de 1 din 10 oameni in fiecare an. Ceea ce psihologii numesc „tulburarea de panica” este un pic diferit de utilizarea de zi cu zi a cuvantului „panica”.

Cei care se confrunta cu atacul de panica au urmatoarele simptome:

  • frica intensa;
  • o reactie fizica foarte puternica;
  • si senzatia de a fi aproape de moarte sau de a-si pierde total controlul.

Atacul de panica – simptome fizice

Simptomele fizice ale unui atac de panica includ dificultati de respiratie, dureri in piept, deranjamente la stomac, transpiratie si agitatie. Acesta este motivul pentru care multi oameni cred ca au un atac de cord. Desigur, gandindu-te ca ai un atac de cord, starea de panica creste.

Aceasta este tot fata de un pericol real minor – desi se simte foarte diferit de persoana care se confrunta cu aceasta situatie.

Deseori, oamenii care se confrunta cu un atac de panica simt ca exista o problema fizica. Este posibil. Din acest motiv este important sa fie consultati si de catre un medic. Daca se elimina orice cauza medicala si singura explicatie este una psihologica, atunci atacul de panica apare ca si posibilitate. Atacurile de panica sunt destul de frecvente in randul persoanelor care se confrunta cu foarte multa anxietate.

Nadia Gorduza – medic, psihoterapeut si business coach

Declansarea atacului de panica

Se estimeaza ca 1 din 10 persoane experimenteaza cel putin un atac de panica intr-un an. Este posibil ca acestea sa nu fie frecvente, dar pot fi declansate de o situatie sau de un obiect care provoaca temeri profunde.

De exemplu, oamenii care sufera de anxietate sociala ar putea avea un atac de panica la o petrecere. Sau, oameni care se tem de spatii inchise ar putea avea un atac de panica intr-un lift.

Persoanele care, in primul rand, au o tulburare de panica pot avea un atac de panica doar fiindu-le teama ca vor face un atac de panica . Este un fel de „vartej” de ganduri in mijlocul atacurilor de panica.

Ce se intampla de fapt

Unul dintre primii pasi in abordarea atacurilor de panica este de a intelege si de a vedea exact ce se intampla.

  • Etapa 1: Primul semn al unui dezastru ar putea fi orice lucru mic, neinsemnat, care produce primele trairi de anxietate. Ar putea fi un gand suparator, dandu-ti seama ca inima bate rapid sau gasindu-te intr-o anumita situatie.
  • Etapa 2: Pe masura ce anxietatea creste – de obicei foarte rapid – simptomele fizice se agraveaza. Inima bate mai repede, apare transpiratia,, creste adrenalina. Aceste senzatii fizice par doar sa confirme acele trairi de anxietate: te simti ca si cum ai avea cu adevarat un atac de cord sau sau alte probleme grave.
  • Etapa 3: Gandurile si trairile de anxietate au devenit acum catastrofice. Bineinteles, acest lucru duce chiar la o anxietate la cote maxime, senzatii fizice si asa mai departe….

Extras din ebook-ul PsyBlog: „Planul de anxietate: 42 de strategii pentru ingrijorare, fobii, OCD si atac de panica”

Ce putem face? 

Invata tehnici de relaxare!

In momentele premergatoare atacului de panica 
invata sa accepti ceea ce ti se intampla, spunandu-ti: “Stiu ca am un atac de
 panica, dar totul va trece, nu este nimic grav!”.

Cand simti ca senzatiile de teama se accentueaza, trage puternic aer in piept si, apoi, in clipele in care expiri, lasa-le sa “plece”. Respira rar si adanc! Prin relaxare, creierul nu mai primeste informatii ca se intampla ceva grav, iar corpul nu mai reactioneaza ca in starea de panica.

Evita situatiile stresante si detensioneaza-te!

O simpla plimbare in parc,
 meditatia, intalnirile cu prietenii, activitatile fizice te pot ajuta sa reduci
 intensitatea unor stari de incordare, pentru ca relaxeaza atat corpul, cat si 
mintea. Incearca sa ai o alimentatie echilibrata, evita cat de mult poti
 cafeaua si nu incerca sa iti gasesti refugiul in alcool si in tigari,
 stimulente pentru sistemul nervos.

Accepta-ti sentimentele!

Din dorinta de a-ti reprima trairile s-ar putea sa le dai o dimensiune catastrofica. Este important sa realizezi ca tu esti cel care detine controlul, nu ele.

Ceea ce ti se intampla nu este decat
 o reactie exagerata a corpului fata de unele situatii stresante, fobii si
ganduri paroxistice. Nu te interioriza: vorbeste cu un apropiat despre ceea ce
 simti. Constientizandu-ti starea, vei putea trece mai usor peste ea. Si nu
 exagera cu criticile la adresa propriei persoane.

Nu-ti intensifica trairile!

Este important sa realizezi ca episodul pe care il traiesti nu este unul catastrofic: nu ti se va intampla nimic inspaimantator, nu vei innebuni si nu vei muri in clipa urmatoare. Ceea ce ti se intampla este o amplificare a unor sentimente precum teama si anxietatea.

Indu-ti ideea ca atacul de panica va trece mai repede daca nu il vei mai alimenta cu tot felul de ganduri negre. Cu cat teama este mai mare, cu atat mai intens va fi trait si atacul de panica.


Cere ajutor de specialitate!

In functie de intensitatea cu care le traiesti, atacurile de panica iti pot afecta relatiile cu colegii de serviciu, cu familia si cu prietenii. De aceea, nu te sfii sa mergi la medic. Este foarte important sa se excluda prezenta unor boli fizice. De asemenea, anxietatea si fobiile asociate atacului de panica pot fi tratate foarte bine cu ajutorul psihoterapeutului.

Articole asemanatoare

One thought on “ATACUL DE PANICA: simptome si solutii pe care ar trebui sa le cunosti

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *