12 oct. 2018

Atacul de panica: ce este mit si ce este realitate

Uneori, cea mai grea parte pentru cel care sufera un atac de panica este incercarea de a se simti inteles in ciuda stigmatizarii si a lipsei de intelegere a acestui fenomen. Sanatatea si starea de bine sunt diferite pentru fiecare dintre noi. Iata povestea unei persoane care sufera din cauza acestei probleme:

Prima data cand am avut un atac de panica, aveam 19 ani si ma intorceam de la sala de mese spre dormitorul colegiului meu. Nu am putut sa-mi dau seama ce l-a declansat, ce a determinat sa ma inrosesc la fata, sa am respiratii scurte si o frica intensa. Dar am inceput sa plang, mi-am infasurat bratele in jurul corpului si m-am grabit sa ma intorc in camera in care tocmai m-am mutat cu alti doi colegi.

Nu aveam unde sa ma duc - nicaieri unde sa-mi ascund rusinea din cauza acestei emotii intense si inexplicabile - asa ca m-am aruncat in pat si m-am indreptat cu fata spre perete. Ce s-a intamplat cu mine? De ce s-a intamplat? Cum as putea sa opresc asta?”

Pentru a descoperi ce se intampla si pentru a diminua frecventa aparitiei atacului de panica sau pentru a-l stopa este nevoie de psihoterapie, educatie si intelegere a stigmei existente in jurul bolilor mintale.

Nadia Gorduza – medic, psihoterapeut si business coach

Exista multe conceptii gresite despre cum arata si cum se simte un atac. O parte a reducerii stigmatizarii existente in jurul acestei experiente este explorarea manifestarii acestuia si separarea realitatii de fictiune.

1.Mit: Toate atacurile de panica au aceleasi simptome

Realiate: Atacul de panica poate fi simtit diferit de fiecare om si depinde in mare masura de experienta personala.

Cele mai frecvente simptome includ:

  • Respiratii scurte
  • Ritm cardiac accelerat
  • Se simte o pierdere a controlului si o nesiguranta
  • Dureri in piept
  • Ameteala si greata

Exista multe simptome diferite si este posibil sa experimentati doar cateva dintre acestea, nu pe toate.

Pentru unii oameni, atacul incepe de multe ori cu o senzatie de caldura, o teama intensa, o frecventa cardiaca crescuta si plans fara un factor declansator semnificativ.

2.Mit: Atacul de panica este o reactie exagerata si dramatica intentionat

Realitate: Atacul de panica nu este ceva ce oamenii pot controla. Nu stim exact ce il provoaca, dar stim ca acesta poate fi adesea declansat de evenimente stresante, de boli mintale, de stimuli nespecifici sau de schimbari in mediul inconjurator.

In loc sa caute ajutor, cei mai multi oameni care sufera din cauza acestei probleme au de-a face cu stigmatizarea si cu sentimentul de rusine si urasc sa aiba un atac in public sau in preajma altora.

Cel mai adesea, oamenii vor spune lucruri ca "Nu ai niciun motiv sa fii suparat!" sau "Chiar nu poti sa te calmezi?" De obicei, aceste lucruri deranjeaza mai mult si va poate fi mai greu sa va linistiti.

Daca stiti un prieten sau pe cineva apropiat care face adesea ...

Articolul integral poate fi vizualizat doar de abonatii la newsletter.

Esti deja abonat? Introdu adresa de email in campul de mai jos pentru verificare.


Nu esti deja abonat?

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *