12 nov. 2018

Anxietatea de scena – cum o puteti depasi

Daca va sperie foarte tare gandul de a va afla in fata unui grup de oameni si de a interpreta sau executa ceva, sa stiti ca nu sunteti singuri in aceasta situatie. Milioane de oameni sufera de anxietatea de scena, numita in mod obisnuit "frica de scena" sau „trac de scena” (emotiile dinaintea unui spectacol sau a unei competitii).

De fapt, cei mai multi oameni ar prefera sa fie de exemplu raciti decat sa se expuna publicului. Muzicienii, sportivii, actorii si oratorii sufera adesea de anxietatea de scena.

Anxietatea de scena va poate impiedica sa faceti ceea ce va place si chiar va poate afecta cariera. In plus, va poate afecta negativ stima de sine si increderea in fortele proprii. Desi va poate fi imposibil sa depasiti in totalitate anxietatea de scena, exista multe lucruri pe care le puteti face pentru a va controla emotiile si a va reduce anxietatea.

Anxietatea de scena – simptome

Deoarece sunteti in centrul atentiei, cu toate privirile atintite spre voi, puteti resimti un stres major. Corpul reactioneaza la aceasta situatie in acelasi fel ca si in cazul in care ati fi fost atacati. Este activat mecanismul "lupta sau fugi", motiv pentru care simptomele fricii de scena sunt similare simptomelor care apar atunci cand va aflati intr-un pericol real.

Simptomele anxietatii de scena pot include:

  • Gura uscata si senzatia de „nod in gat”
  • Puls crescut si respiratie rapida
  • Tremuratul mainilor, al genunchilor, al buzelor si al vocii
  • Maini transpirate si reci
  • Greata si „fluturi in stomac”
  • Tulburari de vedere

Care sunt cauzele anxietatii de scena 

Pur si simplu, stresul si anxietatea cu privire la situatia de a va afla pe o scena (stadion) in fata oamenilor poate cauza anxietatea de scena. Daca va infruntati temerile si vulnerabilitatile, daca va acceptati pentru ceea ce sunteti si daca nu simtiti ca trebuie neaparat sa dovediti ceva anume celorlalti, este primul pas pentru a va depasi anxietatea de scena. Nimeni nu este perfect, nimeni nu se asteapta ca voi sa fiti perfecti si este un lucru absolut normal sa faceti si greseli.

Urmatorul pas este sa invatati cum sa va redirectionati gandurile, credintele, imaginile si predictiile negative pe care le-ati avea daca ati fi pe scena (stadion), in fata publicului. Sa faceti acest lucru nu este atat de dificil precum credeti.

anxietatea de scena sau frica de scena

Tratament pentru anxietatea de scena

Iata 10 sfaturi pentru a va ajuta sa va depasiti temerile si sa straluciti pe scena, pe teren sau pe podium:

  • Asigurati-va ca sunteti mereu pregatiti: exersati, exersati, exersati
  • Reduceti cantitatea de cofeina si consumul de zahar in ziua spectacolului/competitiei. Mancati ceva usor cu cel putin cateva ore inainte, astfel incat sa aveti energie si sa nu va fie foame. O alegere potrivita ar fi o masa cu continut scazut de grasimi, inclusiv carbohidrati complexi - paste cu cereale integrale, supa de linte, iaurt sau orez
  • Nu va mai concentrati atentia asupra voastra si asupra fricii, ci spre placerea pe care o oferiti spectatorilor. Inchideti ochii si imaginati-va publicul razand si aplaudand, si pe voi simti...

Articolul integral poate fi vizualizat doar de abonatii la newsletter.

Esti deja abonat? Introdu adresa de email in campul de mai jos pentru verificare.


Nu esti deja abonat?

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *