28 nov. 2018

Anxietatea de dimineata – ce este si cum o putem diminua

V-ati confruntat vreodata cu un amalgam de ganduri sau cu anxietatea de dimineata chiar inainte de a avea sansa sa va opriti alarma? Daca raspunsul este „da”, nu sunteti singurii.

In timp ce o anumita doza de anxietate este considerata ca fiind o parte normala a vietii, ingrijorarea excesiva asupra sarcinilor zilnice sau a situatiilor pe care alti oameni le considera inofensive poate indica o tulburare de anxietate.

Ce este anxietatea de dimineata?

Desi nu este un termen medical, anxietatea de dimineata se refera la faptul ca atunci cand va treziti dimineata aveti sentimente de stres si ingrijorare. Daca aveti de-a face cu o anxietate excesiva, ingrijorare si stres dimineata, exista posibilitatea sa aveti si anxietate generalizata.

Tulburarea de anxietate generalizata este caracterizata de o ingrijorare excesiva si necontrolata care intervine in viata de zi cu zi si apare frecvent timp de cel putin sase luni. Persoanele care sufera de aceasta tulburare isi fac griji legate de activitatile de zi cu zi, cum ar fi munca, banii, familia si sanatatea.

Anxietatea de dimineata – simptome si cauze

Simptomele acestui tip de anxietate sunt de multe ori asemanatoare cu cele ale tulburarii de anxietate generalizata. Daca va confruntati cu anxietatea de dimineata, este posibil sa experimentati:

  • Agitatie, nervozitate, epuizare
  • Iritabilitate
  • Oboseala
  • Semne ale unui atac de panica, ca strangere in piept, tensiune musculara, frecventa cardiaca crescuta sau dificultati de respiratie
  • Dificultate in a va concentra si sentimentul ca aveti un gol in minte
  • Dificultate in a va controla ingrijorarea excesiva sau nervozitatea

Anxietatea de dimineata poate fi cauzata de multi factori care pot contribui, de asemenea, la dezvoltarea unei tulburari de anxietate. Deoarece anxietatea de dimineata este o reactie la excesul de stres si ingrijorare, exista mai multe cauze potentiale care pot contribui la simptomele voastre.

Cortizolul, numit si "hormonul stresului", este eliberat de glandele suprarenale ca raspuns la frica sau stres. Cercetatorii au studiat raspunsul de eliberare a cortizolului si au descoperit ca nivelul acestuia este cel mai ridicat in prima ora dupa ce v-ati trezit, mai ales in cazul persoanelor cu un nivel crescut de stres in viata lor. Acest lucru explica de ce poate sa apara o crestere a anxietatii dimineata.

Ceea ce mancati si beti prima data dimineata poate contribui, de asemenea, la niveluri mai ridicate de anxietate in primele ore ale zilei. Cofeina si zaharul pot creste simptomele de anxietate. Insa scaderea nivelului de zahar din sange, din cauza lipsei de alimente, poate duce la agravarea simptomelor de anxietate.

Daca seara va culcati facandu-va multe griji legate de ziua urmatoare sau va treziti in timpul noptii cu ganduri anxioase, atunci puteti sa va simtiti anxiosi si preocupati in timpul diminetii.

strategii diminuare anxietatea de dimineata

Exista tratament pentru anxietatea de dimineata

A trai cu o tulburare de anxietate se poate simti ca un cerc de ingrijorare fara sfarsit. Dar acesta nu trebuie sa puna stapanire pe viata voastra. Cu ajutorul unui tratament corespunzator, puteti invata modalitati de a face fata simptomelor.

Unele dintre cele mai frecvente moduri de tratament penru anxietatea de dimineata includ:

  • Psihoterapia. Aceasta va poate ajuta sa intelegeti modul in care anxietatea va afecteaza viata. Veti invata cum sa dezvoltati anumite strategii care reduc severitatea simptomelor. Psihoterapia cognitiv-comportamentala analizeaza rolul important al gandirii in ceea ce simtim si facem. Veti invata noi moduri de gandire, actiune si reactie la situatiile care cauzeaza anxietate
  • Terapia me...

Articolul integral poate fi vizualizat doar de abonatii la newsletter.

Esti deja abonat? Introdu adresa de email in campul de mai jos pentru verificare.


Nu esti deja abonat?

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *