17 mart. 2020

Anxietatea declansata de coronavirus: Cum sa ne protejam, fara sa ne panicam!

Cu toate stirile legate de cresterea numarului de decese, prabusirea burselor si golirea magazinelor, cu declaratii de la diversi oficiali de stat care ba spun ca suntem pregatiti pentru infruntarea virusului, ba nu suntem, nu este surprinzator ca majoritatea oamenilor sunt ingrijorati, au intrat in panica si nu stiu exact cum sa gestioneze situatia.

Totodata, Organizatia Mondiala a Sanatatii a declarat pandemie de coronavirus, iar infectarile la noi in tara incep sa creasca.

Cu toate acestea, in ciuda seriozitatii evidente a situatiei, este important sa gandim rational si sa luam in calcul mai multe perspective. Spre exemplu, in timpul sezonului gripal, numarul deceselor cauzate de gripa pot ajunge la peste 2000. Totodata, riscul de deces in ceea ce priveste coronavirus este, din ultimele studii, de aproximativ 2%, in comparatie cu SARS, care avea o mortalitate de 10%. Departamentul pentru Sanatate Publica din California a afirmat intr-un comunicat ca, in timp ce rata de transmitere a virusului este destul de crescuta, din fericire, rata mortalitatii este extrem de scazuta. Pe de alta parte, aproximativ 80% din persoanele testate pozitiv nu prezinta simptome de spitalizare.

Se estimeaza ca simptomele apar dupa aproximativ 14 zile de la expunere. Se transmite in principal prin intermediul sistemului respirator, adica respiratie si tusit/stranut. Semnele cele mai frecvente la adulti sunt febra, tuse, respiratie ingreunata.

Care sunt implicatiile psihologice ale coronavirusului?

Bineinteles, pentru multi dintre noi poate fi extrem de greu sa nu ne ingrijoram. Este terifiant sa afli ca virusul se extinde pe intreg globul. Primele faze ale unei pandemii sunt cele care provoaca cea mai mare anxietate.

Sentimentele de ingrijorare, anxietate, suparare si incertitudine sunt normale in timpul unei pandemii. Din fericire, daca ramanem proactivi in ceea ce priveste sanatatea noastra mintala, ne poate ajuta atat din punct de vedere fizic, cat si din punct de vedere psihologic.

Nivelele crescute de stres au un impact major asupra sistemului nostru de imunitate. Cu cat stresul este mai crescut, cu atat sistemul imunitar devine mai slabit.

Daca discutam cu cinci prieteni diferiti, vom avea surprinderea sa auzim o larga gama de raspunsuri- unii deja isi comanda masti de protectie faciala si isi fac cumparaturi pentru urmatoarele doua saptamani, altii se gandesc ca nu vor merge in vacanta in Italia vara aceasta, iar altii poate nici macar nu au auzit despre isteria creata in mass-media.

In ciuda informatiilor pe care le auzim, o parte din problema o reprezinta asumarea riscului.

Oamenii, in general, nu sunt priceputi atunci cand vine vorba de riscuri. Conform cercetatorului Paul Slovic de la Universitatea din Oregon, interpretarea riscului tine de modul prin care acesta este transmis. Iar oamenii isi utilizeaza emotiile, nu ratiunea si logica atunci cand evalueaza riscul.

Conform Dr. Catherine Belling, sanatatea este o arena majora provocatoare de anxietate. Totodata, anxietatea venita odata cu coronavirus este normala, este un instinct natural de supravietuire, deoarece nu avem nicio certitudine despre evolutia pandemiei.

Pe de alta parte, panica, este si ea contagioasa. Cu cat mai multe persoane in jurul nostru sunt agitate si ingrijorate, transmit creierului ideea ca pericolul este foarte aproape si, automat, se declanseaza anxietatea colectiva.

Conform Dr. Julie Kolzet, catastrofarea este un exemplu de pattern de gandire nesanatoasa ce poate face contaminarea sa para mult mai grava decat este in realitate.

Cum ar trebui sa reactionez?

Poate ca vezi oamenii in jurul tau panicandu-se sau poate cei din preajma ta nu sunt panicati deloc. Poate te vei trezi simtindu-te confuz, nestiind, exact, ce sa faci si cum sa te simti.

Raspunsul la lucrurile nefamiliare

Oamenii tind sa reactioneze exagerat atunci cand apar amenintari necunoscute, dar tind sa nu reactioneze la lucrurile familiare. Aasadar, chiar daca accidentele de masina sunt destul de comune, a conduce o masina sau a merge intr-o masina nu pare atat de infricosator.

In aceeasi directie, poate nu suntem atat de speriati de raceala sau gripa. Pana la urma, ne-am confruntat cu ea si am supravietuit. Cu toate acestea, rata de imbolnavire din cauza gripei este destul de ridicata si au loc anual mii de decese din cauza ei.

In principal, suntem mult mai predispusi la a dezvolta anxietate fata de ceva care nu ne este familiar. Tocmai de aceea, pandemiile trecute precum Ebola sau virusul Zika au creat anxietate in majoritatea indivizilor.

De asemenea, mass-media are un impact major in ceea ce priveste transmiterea panicii. Stirile despre raspandirea virusului nu fac decat sa alimenteze starea de anxietate. Totodata, limbajul utilizat in articolele recente are si el un impact major asupra perceperii evenimentelor si asupra anxietatii. Daca analizati la rece majoritatea articolelor si stirilor din ultima perioada, toate au in titlu sintagme catastrofale, nefacand altceva decat sa alimenteze pattern-ul de gandire catastrofal. Rational, in acest moment este o oportunitate foarte buna pentru cresterea vizualizarilor paginilor de stiri.

In acest context este important sa incerci sa iti gestionezi ingrijorarea fata de evenimente, sa incerci sa iti formezi un raspuns adaptativ la abundenta de stiri si sa incerci sa iti limitezi informarea doar din surse valide, cel mai sigur propuse de autoritati.

Cea mai sigura cale este sa verifici informatia pe care ai citit-o cu alte trei surse valide.

Ce facem cand anxietatea fata de sanatate incepe sa interfereze cu activitatile zilnice si ne simtim imobilizati din cauza coronavirus?

Nu iti asculta mintea intotdeauna

Incearca sa asculti ce iti spune mintea, iar apoi cauta dovezi pentru ceea ce iti spune. Uneori, este important sa ne dam seama ca mintea ne spune o poveste, care nu este de multe ori reala.

Incearca, in loc sa iti spui “ma voi imbolnavi”, spune-ti “am un gand care imi spune ca ma voi imolnavi”, pentru a evidentia faptul ca mintea este cea care iti transmite aceasta informatie, nu realitatea.

Desi este o munca indelungata, avem control asupra gandurilor noastre. Daca ne ingrijoram fata de ceva anume, nu inseamna neaparat ca am avea si un rezultat mai bun.

Consuma doar ceea ce poti sa duci

Daca simti ca anxietatea ta este crescuta, incearca sa nu mai urmaresti toate stirile live, inchide-ti notificarile de la social media si limiteaza-ti expunerea la mass-media. Poti sa fii strict cu tine insuti si sa iti limitezi expunerea la doar o stire pe zi, dintr-o sursa sigura.

Incearca sa nu ignori simptomele fizice ale stresului

Cateodata, putem sa interpretam total diferit anumite stari prin care trecem. Uneori, atunci cand suntem panicati sau stresati, putem confunda simptomele precum respiratie ingreunata sau ritm cardiac accelerat provenite de la stres si anx...

Articolul integral poate fi vizualizat doar de abonatii la newsletter.

Esti deja abonat? Introdu adresa de email in campul de mai jos pentru verificare.


Nu esti deja abonat?

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *