03 ian. 2019

Dependenta de social media – este timpul sa ne deconectam?

Desi nu este inca recunoscut in mod oficial ca fiind o tulburare, in ultimii ani comportamentele asociate consumului excesiv de social media au devenit subiect de interes major pentru cercetatori, acestia descoperind un numar crescut de relatii daunatoare intre social networking si sanatatea mintala.

Utilizarea Facebook-ului, Instagram-ului, Twitter-ului sau Snapchat-ului a devenit temeilia comunicarii moderne, permitandu-le utilizatorilor sa isi creeze un simt al apartenentei si sa-si redefineasca modul de existenta.

Partea pozitiva a acestor tehnologii este ca ne permit sa fim mereu in contact cu persoanele dragi, sa ne largim orizontul cunoasterii, sa fim mai aproape de prieteni si sa ne formam relatii oriunde pe planeta, oricand si oriunde ne-am afla, ne permit exprimarea creativa a ideilor si impartasirea parerilor.

Ce este rau in acest lucru?

Din pacate, atunci cand activitatile din mediul online interfereaza cu functionarea noastra optima zilnica de la locul de munca sau de acasa, cand ne gasim pierzand ore in fiecare zi incercand sa postam o imagine, sa o editam, sa punem un status, sa comentam la postari, incercand sa adunam “like-uri” si “followers”, poate fi o problema.

Statisticile recente sugereaza ca mai mult de doua treimi dintre utilizatorii de Internet si aproximativ o treime din persoanele de pe glob sunt utilizatori ai site-urilor social media. Aceste site-uri au fost definite ca servicii bazate pe WEB ce permit persoanelor fizice:

  1. Sa construiasca un profil public sau semi-public intr-un sistem limitat
  2. Sa creeze o lista a altor utilizatori cu care impartasesc o conexiune
  3. Sa vizualizeze si sa parcurga lista lor si a altora de conexiuni din sistem

Cu alte cuvinte, motivatia principala a utilizatorilor de social media este sa stabileasca si sa mentina relatii atat online cat si offline.

Studiile recente s-au bazat pe tipurile de satisfactii obtinute in urma consumului de social media, acestia argumentand ca fiecare dintre site-urile utilizate ofera un anumit tip de satisfactie psihica in functie de caracteristicile utilizatorului: varsta, personalitate, gen si in functie de tipul de site utilizat.

Astfel, in comparatie cu barbatii, femeile folosesc semnificativ mai mult social media pentru pastrarea relatiilor, gestionarea sarcinilor si pentru satisfactii educationale si informative. Femeile au mai multi prieteni pe facebook decat barbatii, sunt mult mai orientate catre scopuri cand vine vorba de social media si au mai multa grija de siguranta in mediul online, dar posteaza mai multe poze, dau mai multe like-uri, posteaza mai multe selfie-uri, argumentul cercetatorilor fiind acela ca femeile sunt mult mai predispuse ca barbatii la activitati ce implica interactiunea sociala. Pe de alta parte, barbatii utilizeaza site-uri de social media pentru a cunoaste oameni noi si pentru a socializa.

Studiile arata ca utilizarea platformelor de social media ce implica share-ul de poze si filmulete determina o interactiune mai intima si realista, astfel, utilizarea Instagram-ului si a Snapchat-ului este mult mai intensa ca a Facebook-ului sau a Twitter-ului.

social media si obisnuinta

Obisnuinta sau dependenta de social media?

Deoarece social media este cel mai frecvent accesat cu ajutorul telefoanelor mobile, acest lucru contribuie la dezvoltarea unor obiceiuri de “verificare constanta a telefonului”, care deriva adesea din “teama de a pierde ceva”.

Desi, din ce se cunoaste momentan, doar putine persoane sunt cu adevarat dependente de social media, pentru majoritatea a devenit o obisnuinta ce poate sa aiba efecte problematice in diverse arii ale vietii: verificarea platformelor de social media la volan, verificarea lor constanta la o iesire in oras cu prietenii, la masa cu familia sau in timpul unui film la cinema.

Cercetatorii au concluzionat in urma unui experiment comparativ intre adictia de social media si adictia de tigari, ca dependenta de social media ar putea fi mai puternica decat cea de tigari prin inregistrarea dorintelor participantilor pe parcursul a catorva saptamani.

Se pare ca anumite persoane sunt mai predispuse la a dezvolta o dependenta de social networking fata de altele: cele care au simptome anxioase sau depresive, deoarece acesta ar fi un mod...

Articolul integral poate fi vizualizat doar de abonatii la newsletter.

Esti deja abonat? Introdu adresa de email in campul de mai jos pentru verificare.


Nu esti deja abonat?

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *