ATACURILE DE PANICA: ce sunt si cum se trateaza

Atacurile de panica sunt unele dintre cele mai cunoscute stari de teama si anxietate manifestate pe scurta durata.

Desi atacurile de panica sunt tulburari destul de cunoscute, abia atunci cand treci printr-un astfel de episod sau cand esti alaturi de o persoana care are un atac de panica intelegi cu adevarat cat este de intens.

Atacul de panica poate sa apara o singura data in viata, dar cele mai multe persoane trec prin episoade repetate.

In cele mai multe cazuri, atacurile de panica se declanseaza brusc si apar fara un motiv anume.

Ti se poate intampla chiar si in perioade in care esti relaxat, fericit si perfect sanatos.

Multe dintre simptomele atacurilor de panica sunt asemanatoare cu cele ale unor afectiuni grave, ceea ce te poate nelinisti in mijlocul unei crize, fiind convins ca te confrunti cu o problema ce iti poate pune viata in pericol.

In acelasi timp, daca crizele se intampla cand esti singur, povesteste doctorului si persoanelor apropiate starea prin care ai trecut.

Indiferent de cauze, atacurile de panica se pot trata si exista multe solutii eficiente.

Simptomele atacurilor de panica

Atacurile de panica pot sa apara in orice moment, se manifesta brusc si ajung la maximum de intensitate in mai putin de 10 minute.

Cele mai multe atacuri de panica dureaza intre 20 si 30 de minute, depasind rar 60 de minute.

Simptomele in cazul atacurilor de panica variaza si cuprind o combinatie a urmatoarelor semne:

  • Simti amorteala sau furnicaturi in corp;
  • Corpul iti tremura;
  • Transpiri sau treci de la senzatia de caldura la frisoane;
  • Simti durere sau disconfort in piept;
  • Ti-e greata sau ai dureri de stomac;
  • Ai palpitatii, inima iti bate puternic si accelerat;
  • Ai impresia ca te vei ineca;
  • Simti ca nu ai aer suficient si ca te vei sufoca;
  • Esti ametit si te astepti sa lesini in orice moment;
  • Lucrurile iti par ireale sau straine;
  • Ai impresia ca vei pierde controlul;
  • Ai impresia ca te privesti din afara corpului;
  • Te temi de moarte.

Atacurile de panica – cauze

Desi cauzele care declanseaza un atac de panica sunt necunoscute sau neclare, e posibil sa te confrunti si tu cu o astfel de tulburare daca exista in familie persoane care au trait aceasta experienta.

De asemenea, exista o legatura intre atacul de panica si schimbarile majore din viata ta, cum ar fi terminarea studiilor si intrarea pe piata muncii, casatoria sau asteptarea primului copil.

Stresul intens cauzat de moartea unei persoane dragi sau pierderea locului de munca poate sa declanseze un atac de panica.

Dupa primul atac de panica trait, ai tendinta de a deveni extrem de atent la orice schimbare a corpului tau si a lucrurilor care se intampla in jurul tau, iar asta creeaza premisele pentru aparitia unor noi episoade.

Dupa primul atac de panica, se creeaza o anxietate anticipatorie.

De exemplu, atacul de panica este adesea asociat cu agorafobia, adica frica de a fi singur in anumite situatii sau spatii, ca spatiile deschise sau aglomerate.

Sunt anumite afectiuni medicale care cresc probabilitatea de a avea un atac de panica: problemele tiroidiene, cardiace, tulburarile neurologice, afectiuni ale plamanilor, astmul, depresia sau anxietatea.

Atacul de panica poate fi declansat si de excesul de alcool, cafea sau bauturi cofeinizate, fumatul in exces, consumul de droguri, urmarea un anumit tratament medicamentos sau intreruperea lui.

Tratamentul atacurilor de panica

Daca te confrunti cu atacuri de panica frecvente, vei avea impresia ca te afli intr-o situatie din care nu stii daca vei iesi vreodata. Insa atacurile pot fi tratate daca apelezi la un specialist in psihoterapie.

O forma de terapie extrem de eficienta, cu rezultate in termen scurt, presupune expunerea la senzatii de panica intr-un mediu controlat prin intermediul Terapiilor Virtuale.

Frica de avion se trateaza prin terapie virtuala la ID Therapy. Marturia unui pacient (VIDEO)

                                                     

Prin aceasta terapie inveti sa faci fata stimulilor care pot conduce la atacuri de panica.

Terapia este des utilizata in cazul agorafobiei sau altor tipuri de fobii, iar prin expunere si exercitii vei invata ca situatiile in care te afli nu sunt un pericol real si ca emotiile pot fi controlate.

O alta forma de terapie de succes in tratamentul atacului de panica este terapia scurta strategica, care a dat rezultate in peste 90% din cazuri.

Folosirea unor tehnici specifice de sugestie, a paradoxurilor, a capcanelor de comunicare şi comportamentale, s-a dovedit a fi un instrumentar specific acestui tip de terapie, extrem de eficient pentru a rezolva rapid si concret atacul de panica.

In acest tip de terapie se induc pacientilor care sufera de atac de panica “restructurari” şi “prescripţii de comportament” directe, indirecte sau paradoxale, capabile sa-l conduca prin experienţe concrete la soluţionarea rapida a problemelor de perceptie si de raportare la lume.

Terapia prin aceasta perspectiva devine un tip de duel intre terapeut şi pacient/i, in care terapeutul trebuie sa invinga rezistenta la schimbare pe care o are de obicei pacientul si persistenta in schema lui de perceptie a realitatii.

In cazul atacurilor de panica, tratamentul oferit de un specialist psihoterapeut face diferenta.

Fie ca e vorba despre tine, fie ca te gandesti la o persoana draga tie, atacul de panica nu e un motiv de rusine si, mai ales, lupta cu aceasta tulburare nu trebuie dusa de unul singur.

Asa ca cere ajutorul si lasa-i pe ceilalti sa te ajute pentru ca viata ta sa revina la normal, regasind echilibrul si scapand de fricile pe care le ai.

Invata tehnici de relaxare!

In momentele premergatoare atacului de panica invata sa accepti ceea ce ti se intampla, spunandu-ti: „Stiu ca am un atac de panica, dar totul va trece, nu este nimic grav!”.

Terapiile Virtuale asigura vindecare si ameliorare pentru cele mai diferite boli, prin intermediul tehnologiilor inovative bazate pe virtual reality.

Virtual Reality Therapy (VRT) se foloseste de aplicatii si programe de imersiune vizuala cu ajutorul mediilor create artificial pentru a oferi pacientului un mediu sigur si confortabil in care sa simuleze si sa retraiasca diferite experiente pentru a-si putea trata anumite afectiuni.

In terapiile virtuale, persoanele sunt stimulate vizual, auditiv, uneori si kinestezic, insa in cadrul unei experiente controlate.

Procesul se desfasoara in prezenta medicului/psihoterapeutului, astfel incat sa se poata monitoriza evolutia reactiilor.

Urmatoarele 4 tehnici de relaxare pot fi invatate si perfectionate prin terapie virtuala si au cele mai multe dovezi stiintifice care le sustin. (Manzoni et all., 2005).

1.Trainingul autogenic

Folosit inca din anii 1930 este o tehnica foarte eficienta pentru relaxarea progresiva a muschilor. In zilele noastre este folosit chiar in terapia virtuala, unde pacientul este ghidat pas cu pas cum sa relaxeze fiecare muschi.

Pentru a va ajuta sa faceti acest lucru, aveti o mantra pe care o repetati in timp ce mergeti in jurul unor grupe importante de muschi: „bratul meu drept este foarte greu” si asa mai departe.

O a doua etapa implica inducerea unui sentiment de caldura in muschi. Odata ce se simt „grei” din prima etapa, urmeaza o alta mantra despre caldura: „bratul meu drept este foarte cald” si asa mai departe.

Alte etape implica calmarea inimii si a abdomenului si racirea fruntii in acelasi mod. Inca o data, veti observa ca totul se refera la mintea care urmeaza unui corp calm.

Ca si inainte, practicantii recomanda exercitiul zilnic, astfel incat sa va puteti relaxa din ce in ce mai repede.

Odata cu practica, simpla intentie de a incepe trainingul va fi suficienta pentru a determina corpul sa se relaxeze si sa se incalzeasca.

2.Relaxarea aplicata

Relaxarea aplicata se bazeaza pe relaxarea progresiva. In primul rand, veti invata sa va relaxati grupurile musculare unul dupa altul. Urmatoarea etapa este de a elimina faza de tensionare si de a va muta direct la relaxarea fiecarui muschi.

Inca o data, in cea mai mare parte este vorba despre mintea care urmeaza corpul.

3.Relaxarea progresiva

Cel mai frecvent studiat tip de terapie de relaxare ar putea sa va fie cunoscut. Acesta implica concentrarea mentala asupra grupurilor musculare din corpul vostru, mai intai tensionand apoi relaxandu-l pe fiecare.

Este simplu si odata cu practica devine mai usor sa observati cand deveniti anxiosi si muschii devin tensionati deoarece, ciudat, oamenii adesea nu observs primele semne fizice de anxietate.

Aceasa tehnica se bazeaza pe ideea ca mintea urmeaza corpul. Cand va relaxati corpul, mintea se curata si ea.

4.Meditatia

Are atat de multe beneficii diferite. Meditatia poate fi folosita in numeroase contexte. Exista cu siguranta dovezi ca aceasta poate functiona si pentru persoanele care sufera de anxietate.

Este nevoie sa fiti constienti de faptul ca meditatia este destul de dificila si ca rata abandonului este ridicata, potrivit studiilor care o investigheaza (Krisanaprakornkit et all., 2009).

Insa, pentru persoanele care o pot gestiona, rezultatele sunt adesea mai bune decat in cazul celorlalte tehnici (Manzoni et all., 2005).

Aceasta tehnica este mult mai activ legata de minte decat primele trei metode, reprezinta modul in care este concentrata atentia.

Tehnicile de relaxare prin terapie virtuala sunt in acest moment folosite din ce in ce mai des si cu rezultate extraordinare pe terapia atacurilor de panica.


Dr. Nadia Gorduza este singurul psihoterapeut si trainer din Romania specializat in Terapie prin Realitate Virtuala pentru Fobii si Adictii.

Dr. Nadia Gorduza reprezinta in Romania Virtually Better Inc. USA.

Date de contact pentru centrul ID THERAPY  Bespoke Treatment Center
Telefon: +4 0751 202 272
Email: office[at]idtherapy.ro
Adresa: Strada Naum Ramniceanu, nr. 23, ap. 1, Sector 1, Bucuresti, Romania